Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Mobilnäten segare än vad som utlovas

Större och tydligare grafik finns till höger om artikeln.
Större och tydligare grafik finns till höger om artikeln. Grafik: DN
Det är trångt i luften. Mobilnäten i Stockholm fungerar betydligt långsammare än många trott när de köpt sina teleabonnemang. Klagomålen har ökat tre gånger på tre år.

– Problemet är att operatörernas sätt att marknadsföra sig gör att konsumenterna förväntar sig att få mer än vad de faktiskt får, säger Anna Bergén på den oberoende konsumentorganisationen Bredbandskollen.

Ingen skulle köpa ett paket mjölk med texten ”upp till en liter” – och för det mesta komma hem med några deciliter i tetran. Men i mobilbranschen gäller just de villkoren.

Ditt mobilsurfande ska gå i en hastighet ”upp till 10 Mbit/s”, så står det i reklamen. Men ”upp till” beskriver enbart att näten kan ge 10 Mbit/sekund – inte att de faktiskt gör det. Som DN:s test visar ligger hastigheterna i Stockholm oftast betydligt lägre än så, ibland under 1 Mbit/sekund.

Klagomålen till Bredbandskollen har ökat tre gånger på tre år.

– Fler har fått tillgång till smarta telefoner och därmed är det fler som kan uppleva sig ha problem. Många använder sig av applikationer som Facebook och onlinespel som hela tiden kopplar upp sig mot nätet. Därför känns surfandet långsamt, säger Anna Bergén på Bredbandskollen.

Nicholas Rundbom är chef för extern kommunikation om mobila tjänster på Telia Sonera.

– Vi har väl blivit lite tagna på sängen av explosionen av smartphones med allt vad det kräver, säger han.

Facebookandet kräver att mobilerna kommunicerar med masterna om och om igen.

– Vi vet det och jobbar för att bygga ut nästa nät. Bland annat har vi byggt master i norra skärgården helt nyligen, säger Rundbom.

Nu används mest så kallad 3g-teknik. När fler konsumenter har 4g-telefoner – i höst och vinter, troligen – blir situationen bättre, tror han. Men han vill inte säga när eller om klagomålen kommer att minska.

– Det pågår ju hela tiden en utveckling av telefonerna och apparna som kräver att näten måste klara mer och mer dataöverföring. Så det vågar jag inte sia om.

Under det senaste året har trafiken över mobilt internet ökat med över 90 procent, enligt statliga Post- och telestyrelsen.

Både Telia och Tele 2 pekar på att problemet är svårast på semestern.

– Under semestertider då många människor befinner sig på en relativt liten yta råder ett högt tryck på datatrafiken. Om man har någon form av problem ska man höra av sig direkt till oss så ska vi försöka rätta till det, säger Malin Mellberg, presschef på Tele 2.

Men trögheten gäller inte bara sommaren. Statistiken från Bredbandskollen mäter klagomål under vintern.

Nicholas Rundbom tycker inte att Telia Soneras marknadsföring ger fel intryck. Kunderna får vad de betalar för, anser han.

– Vi säljer abonnemang som täcker ett visst spann, från en snabb högsta nivå, till en lägre, långsammare nivå. Man bör kolla vilka intervall man faktiskt betalat för. Och vi satsar mycket på att lösa det här, säger han.

Fakta:Mobilnätet

2, 3 och 4g

• 4g står för fjärde generationens mobilnät. Det är byggt speciellt för att hantera all den datatrafik som smartphones kräver. Bara ett par mobiler klarar av det än så länge. Maxhastigheten ligger på 80 megabit per sekund.

• 3g är dagens mobilnät, vilket de flesta smartphones använder. 3g-nätet klarar 32 megabit per sekund.

• 2g byggdes för att hantera vanliga mobiltelefonsamtal. Om 3g-nätet är fullt kopplas telefonen över till det långsammare 2g-nätet.

Så kollar du hastigheten på din bredbandsuppkoppling:

• Vill du veta exakt hur snabbt din mobil arbetar? Ladda ner appen Bredbandskollen på Bredbandskollen.se.

• Klagomålen på tröga mobiltelefonnät har drygt tredubblats sedan 2010. Under första kvartalet 2010 handlade 1,7 procent av cirka 7 000 ärenden hos den oberoende konsumentorganisationen Bredbandskollen om trög hastighet via mobilt internet och bredband.
2011
var den siffran 4,1 procent.
2012
var siffran 5,9 procent.

• Även antalet klagomål om ”abonnemang”, generellt, har ökat hos statliga Post- och Telestyrelsen:
2009:
186 klagomål
2010:
321
2011:
341
2012:
200 (första halvåret)

Grafik: Klicka för att förstora

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.