Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-25 19:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/modigt-beslut-om-tunnelbanan-under-kriget/

STHLM

Modigt beslut om tunnelbanan under kriget

Prins Bertil inviger Odenplans tunnelbanestation den 26 oktober 1952. Foto: Sture Ryman/Stockholms stadsmuseum

I Moskva expanderar tunnelbanan med expressfart – fram till år 2025 planeras 64 nya stationer. I Stockholm hände däremot ingenting i 20 år, först under de senaste åren har en utbyggnad börjat komma i gång.

Mitt under andra världskriget – natten mot den 17 juni 1941 – beslutade Stockholms stadsfullmäktige att bygga tunnelbana. Det var ett modigt beslut, och ovanligt för en så pass liten stad, 1941 hade Stockholm knappt 600.000 invånare.

Det var inte heller okontroversiellt. Mötet tog inte slut förrän vid fyratiden på morgonen. Det folkpartistiska gatu- och stadsbyggnadsborgarrådet Yngve Larssons linje besegrade den som drevs av finansborgarrådet Zeth ”Zäta” Höglund (S) med röstsiffrorna 61–30.

Tunnelbanan byggs 1950-1953. Vy från Vasagatan 22 österut med Klara kyrkas torn i bakgrunden. Foto: Lennart af Petersens/Stockholms stadsmuseum

”T-bana under Sveavägen, nattbeslut efter 35 år” stod det på DN:s förstasida. Höglund ville bygga den västra tunnelbanegrenen in till Fridhemsplan och låta den södra linjen sluta vid Slussen, han oroade sig över kostnader på många miljoner.

Förslagen till tunnelbana var ett resultat av 1930 års trafikkommitté som leddes av, just det, Yngve Larsson. Då hade Stockholm ett vidsträckt spårvägsnät som byggts ut långt utanför tullarna. Sedan 1933 gick spårvagnarna i tunnel från Slussen via Medborgarplatsen som då hette Bantorget till Skanstull som då hette Ringvägen.

Linjen Slussen– Hökarängen öppnades 1950 och Hötorget–Vällingby 1952. Problemen med att koppla ihop sträckan Slussen–Norrmalm var större, det krävdes att ta sig igenom Brunkebergsåsen, bygga en tunnel under Norrström och en bro över Söderström. T-centralen invigdes inte förrän den 23 november 1957, då fanns redan t-bana till Högdalen och Hässelby gård.

Tunnelbanan fortsatte att sprida sig längre och längre utåt under hela 1960- och 1970-talen. Den senaste utbyggnaden skedde 1994, genom tillkomsten av en tunnelsträcka mellan Bagarmossen och närbelägna Skarpnäck.

Premiärresenärer längs den nyöppnade tunnelbanesträckan Kungsgatan (i dag Hötorget) – Vällingby 1952 Foto: John Kjellström/Stockholms stadsmuseum

Det är 25 år sedan och efter det hände länge mycket lite. I valrörelsen 2010 var spårvagnar senaste mode, moderna, attraktiva och positiva för stadsbilden. Moderaterna lovade nya spårvägar från Hammarby sjöstad till Slussen, mellan Odenplan och Solna centrum och Flemingsberg och Skärholmen – före 2014.

Till nästa val, 2014, hade det svängt, nu behövde Stockholm nya tunnelbanelinjer ansåg de flesta politiker. 

I januari 2014 tecknades ett avtal mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Järfälla kommun, Nacka kommun och Solna stad. Det kallas 2013 års Stockholmsförhandling och innebär att: 

Tunnelbanan byggs ut till Nacka, klart 2030, till Arenastaden, inget startdatum fastställt, och till Barkarby, klart 2026. Blå linje byggs ut till Gullmarsplan och Söderort och kopplas samman med Gröna linjens Hagsätragren, klart 2030.

I Sverigeförhandlingen 2017 beslutades om en ny linje mellan Fridhemsplan och Älvsjö, klar 2035, och en ny t-banestation i Hagalund i Solna.

Spårvagnen till och från Slussen var föregångare till dagens tunnelbana. Här i Katarinatunneln 1933. Foto: Stockholms stadsmuseum

Många har önskat att tunnelbanan byggs ut ytterligare; till Gustavsberg på Värmdö, till Bollmora i Tyresö, till Lidingö centrum och till Täby/Arninge.

76 procent av stockholmarna vill ha tunnelbana till Täby, visar en undersökning som Demoskop gjorde i våras på uppdrag av Stockholms handelskammare. 

Men en t-bana till Täby centrum är inte helt lätt att få till, avståndet mellan Mörby centrum, dit röda linjen går i dag, och Täby centrum är stort och det skulle behövas en station på vägen.

Norr om Mörby centrum ligger Danderydsberg, ett stort markområde som länge var tänkt som bostadsområde vid en utbyggnad av tunnelbanan. Men för några år sedan gjorde Danderyds kommun stora delar av området till naturreservat. 

Stockholm skulle inte fungera ens i tio minuter utan tunnelbanan. Tack, Yngve Larsson.

Läs mer: Metron i Moskva expanderar med expressfart 

Läs mer: Nu har bygget av nya tunnelbanan startat

Quiz: Vad kan du om tunnelbanan i Stockholm?