Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-19 17:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/mojligheten-att-ta-med-cykeln-i-kollektivtrafiken-ska-oka/

STHLM

Möjligheten att ta med cykeln i kollektivtrafiken ska öka

I sjötrafiken kan cykeln – med vissa begränsningar – tas med. Gustav Hemming vid Ekerölinjens brygga på Lilla Essingen.
I sjötrafiken kan cykeln – med vissa begränsningar – tas med. Gustav Hemming vid Ekerölinjens brygga på Lilla Essingen. Foto: Anette Nantell

Det ska bli lättare att ta med cykeln i kollektivtrafiken. Under nästa år ska Region Stockholm undersöka om det går att anpassa vagnarna på en lokalbana för cykel.

– Det är inte lätt med cykel i kollektivtrafiken, som ofta är högt belastad i rusningstrafik. Men det är absolut bra att ambitionen finns. Många länder som har en hög andel cykeltrafik har en generös inställning till det, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Målet i Region Stockholms nya cykelplan är att cyklingen i länet ska öka markant och att cykelresorna ska stå för 20 procent av alla resor till 2030.

Cykel ombord på kollektivtrafik är efterfrågat av resenärer, framför allt på längre sträckor. I dag finns möjlighet att ta med cykel på pendeltågen, Saltsjöbanan samt i sjötrafiken med vissa begränsningar. Det finns särskilda utmaningar med cyklar ombord på bussar och spårvagnar till skillnad från på pendeltåg och båtar, enligt cykelplanen.

– På pendeltågen får man ta med cykeln utanför rusningstid. Men om människor nu ändrar sitt resmönster på grund av pandemin och sprider ut resandet så kan det bli mer plats under rusningen, säger Gustav Hemming.

Men det viktigaste, menar han, är att ha bra och säkra cykelparkeringar i kollektivtrafiklägen.

Den regionala resvaneundersökningen visar att ungefär 7 procent av resorna i länet gjordes med cykel under 2019. Cykelandelen var som störst för resor till och från arbetet, 11 procent, och som lägst för resor i tjänsten, 4 procent.

För att nå det uppsatta målet om 20 procent cykelandel har fem strategiska insatsområden identifierats; cykelinfrastruktur, trafikinformation, kommunikation, kombinationsresor samt folkhälsa.

Elsparkcyklar och elmopeder inkluderas inte i målet. Varför det?

– Ur folkhälso- och klimatsynpunkt är det stor skillnad mellan dem och trampcyklar, det skulle vara vilseledande att ta med dem, säger Gustav Hemming.

Den senaste resvaneundersökningen visar att 7 procent av resorna sker med cykel. Om nio år ska andelen cykelresor vara 20 procent enligt regionens mål.
Den senaste resvaneundersökningen visar att 7 procent av resorna sker med cykel. Om nio år ska andelen cykelresor vara 20 procent enligt regionens mål. Foto: Magnus Hallgren

Det regionala cykelvägnätet pekar ut cykelstråk på omkring 800 km som binder ihop viktiga regionala målpunkter, De regionala cykelstråken ska hålla genomgående hög standard över kommun- och väghållargränser.

Undersökningar visar att cyklister värderar förkortade restider mycket högt, varför gena och framkomliga cykellösningar är av stor vikt. De regionala cykelvägarna ska utgöra ett attraktivt och konkurrenskraftigt alternativ, där cykeln på allvar kan konkurrera med andra trafikslag.

Uppföljningen som gjordes 2020 visar att cirka 20 procent av det regionala cykelvägnätet är utbyggt enligt regional standard. Omkring 60 procent av nätet har någon annan form av cykelinfrastruktur och 20 procent saknar cykelinfrastruktur helt.

Kommer ni att kunna nå målet?

– Det blir svårare för varje år som går, men vi backar inte. Det är ett väldigt centralt mål för regionen. Kommunerna, Trafikverket och cykelorganisationerna har kommit lite utanför arbetet. Nu bjuder vi in dem igen och skapar en styrgrupp med alla inblandade, säger Gustav Hemming.

I cykelplanen ingår också att den digitala trafikinformationen behöver vara anpassad för cyklister. Det kan till exempel handla om att cykeln ska vara ett alternativ i olika reseplanerare. Integrering av digital trafikinformation om cykel, hyrcykel och kollektivtrafik skapar möjligheter för resenärerna att planera sina kombinationsresor med ett hela-resan-perspektiv. Genom att välja cykel och kollektivtrafik som färdmedelsalternativ i reseplanerare skapar det möjlighet att planera sin kombinationsresa, enligt cykelplanen.

Läs mer:

Nytt cykelgarage ska byggas vid Stockholms central

Dåliga cykelvägar hämmar Stockholms utveckling

Ämnen i artikeln

Cykeltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt