Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/mojligt-att-minska-antalet-cykelolyckor-enligt-ny-avhandling/

STHLM

Möjligt att minska antalet cykelolyckor enligt ny avhandling

Trafikseparering är enligt avhandlingen en faktor som skulle minska antalet cykelolyckor. Foto: Daniel Costantini

Det är möjligt att minska antalet cykelolyckor genom smartare trafiklösningar, visar en ny avhandling från Göteborgs universitet. Trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) hoppas att relationerna mellan fotgängare och cyklister förbättras.

– Det finns en del olyckor där cyklister och gående kommer nära varandra, det hoppas vi kunna förebygga, säger Helldén.

Förra året rapporterade DN om att cykelolyckorna ökat kraftigt i Stockholm, nu kommer en avhandling som tar upp hur statistiken kring cykelolyckor ser ut, och vad som kan göras för att förebygga olyckorna.

Cykeln är ett av stockholmarnas favoritfärdmedel, och dessutom ett av de bästa ur miljö-, hälso- och hållbarhetssynpunkt. Men det är farligt att cykla. Sedan några år tillbaka utgör cyklisterna majoriteten av de som får bestående skador på grund av trafikolyckor, visar en ny avhandling av Maria Ohlin vid Göteborgs universitet. 

I studien, som är gjord på personer över 15 år mellan januari 2013 och april 2017, framkommer bland annat att 68 procent av skadorna tillkommit i singelolyckor medan 17 procent skadats i kollision med ett motorfordon.

Avhandlingen tar också upp vilka åtgärder som kan förebygga olyckor och göra cyklingen säkrare. Störst skillnad för cyklister skulle en kombination av olika lösningar vara, med automatiska nödbromsar på bilar, utökad drift och underhåll inom tätorter och förbättrad utformning av trottoarkanter och refuger. Att så långt det går separera cyklister från fotgängare och motorfordon kan också få stor betydelse, visar studien.

Under de senaste femton åren har antalet cyklister i Stockholms innerstad fördubblats. Cirka 86.000 stockholmare cyklar per dygn i innerstaden, men satsningarna på infrastrukturen vad gäller cykelvägar har inte riktigt hunnit med. 

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholm, och en stor supporter av cykeln som färdmedel. Han berättar att stora satsningar på cykelinfrastrukturen görs, med en investerad miljard förra mandatperioden och lika mycket under den nuvarande. Trafikseparering är en av frågorna man jobbar med.

– Vi bygger ut cykelnätet och försöker separera de olika trafikslagen där det är möjligt. Om cyklingen ska bli ett centralt transportmedel så måste det bli säkrare, berättar Daniel Helldén som även vill öka cyklandet vintertid, bland annat genom en ny satsning på kommunala hyrcyklar.

Daniel Helldén (MP, trafikborgarråd i Stockholms stad. Foto: Claudio Bresciani/TT

– Vi har sett en ökning av människor som cyklar vintertid, men förhållandena måste förbättras. Ett projekt som är på gång är ett nytt lånecykelsystem, där planen är att ha tillgång året runt, och ha cyklar med dubbdäck vintertid, fortsätter Daniel Helldén.

I avhandlingen tas också upp hur dynamiken mellan fotgängare och cyklister kan förbättras. I vintras rörde de torra sopsaltade cykelbanorna upp känslor, särskilt från de som halkade runt på de isiga gångbanorna intill. I år ska försöken med sopsaltning av väg utökas till gångbanor.

Läs mer: Väntan vid rödljus utgör en fjärdedel av cyklisters restid