Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Näringslivet stöttar läxhjälp och mentorskap för unga

"Hon känns som en storasyster", säger Corinna Ekman, till höger, som går i åttonde klass och har fått civilingenjören Elin Wide som mentor.
"Hon känns som en storasyster", säger Corinna Ekman, till höger, som går i åttonde klass och har fått civilingenjören Elin Wide som mentor. Foto: Foto: Kerstin Carlsson
Finanskrisen slår hårt och klyftorna i Stockholm ökar. Men samtidigt ökar näringslivets engagemang i sociala frågor. Läxhjälp, volontäruppdrag och mentorskap är bara några exempel.

– Det känns självklart att göra en insats, säger Elin Wide, 28.

Elin Wide är civilingenjör och jobbar på en företag som förmedlar IT- och verksamhetskonsulter till företag.

– Men hon känns mer som en storasyster, skrattar Corinna Ekman, 14, som går i åttan i Matteusskolan vid Odenplan.

När stiftelsen Mentor, som är en ideell organisation som till över 90 procent finansieras av privata företag, kom till Corinnas skola och berättade om sitt mentorsprogram tvekade hon inte att hänga på.

– Det kändes helt rätt! Tänk att få en vuxen kompis, någon att prata med och som verkligen kan stötta en med skolarbetet, säger Corinna.

För Elin var det lika självklart att bli mentor. Hennes arbetsgivare bjuder på tre arbetstimmar i månaden och via stiftelsen får hon utbildning och stöd.

– Jag växer som människa och är glad över att min arbetsgivare stöttar unga, säger hon.

Så nu ses Elin och Corinna minst ett par gånger i månaden. Mycket mattepluggande har det blivit, men också bio, fika och snack. Mentors grundfilosofi är att fokusera på det positiva och på att tidigt i ungas liv satsa på de skyddsfaktorer som gör att en ung männi-ska inte hamnar snett. En av de skyddsfaktorerna är just goda relationer med vuxna.

– Min erfarenhet är att det offentliga inte hinner med. Om någon behöver stöd och uppmuntran så kommer det ofta för sent. Vi vill gå in tidigt, ge unga styrkan att stå emot våld och droger, ge dem inspiration, säger Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor.

Och intresset växer. I dag har stiftelsen 350 mentorer i gång och ytterligare 100 skulle behövas, för så väl skolor som privatpersoner börjar få upp ögonen för verksamheten. Stiftelsen ordnar också föräldrakurser.

– När barnen är små är det så naturligt att föräldrarna träffas och diskuterar problem och glädjeämnen. Men när de blir större är det plötsligt svårare. Nedskärningarna inom skola, skolhälsovård och fritid märks – var är alla hyggliga vuxna? Vi vill öka vuxnas närvaro i barnens liv för att skapa positiva förebilder och framtidstro, säger Karin Jordås.

Hon träffar chefer på stora företag som säger att de vill ”ge någonting tillbaka till samhället”. Det gör även Maria Arneng på Stiftelsen Läxhjälpen och Amelie Silfverstolpe på Volontärbyrån – båda ideellt drivna verksamheter som tar sikte på socialt engagemang. Internationellt har det länge varit en trend att näringslivet engagerat sig, i Sverige börjar det komma mer och mer.

När en stor läskedryckstillverkare skulle ha kick off för ett par månader sedan vände man sig till exempel till Volontärbyrån som såg till att 600 medarbetare under en dag utförde ideella uppdrag för Myrorna. Jobbet de utförde motsvarade ett samhällsvärde på 7,5 miljoner kronor och vd:n var överlycklig.

– Affärsnyttan är given. Varumärket stärks, personalen blir engagerad, och man gör nytta i närsamhället, säger Amelie Silfverstolpe, som förmedlade 3.500 volontäruppdrag förra året och allt fler av dem till olika företag.

En annan variant är att företaget går in och ekonomiskt stöttar olika sociala verksamheter, som till exempel Stiftelsen Läxhjälpen. Den avlönar studenter från bland annat Handels och Stockholms universitet för att de ska hjälpa ungdomar i Rinkeby, Hjulsta, Husby, Rågsved, Skärholmen och Haninge med läxorna. Kvalitet är ledordet, därför vill man betala läxhjälparna.

– Jag hade precis kontakt med ett företag som vill stötta oss. De hade fått en offert där kunden ville veta vilket socialt engagemang företaget hade. Det är ju en fantastiskt utveckling! konstaterar Maria Arneng.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.