Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Notan för förbifarten – 17 miljarder högre

Provkörning av Förbifart Stockholm i en simulator.
Provkörning av Förbifart Stockholm i en simulator. Foto: Nicklas Thegerström
Prislappen för motorvägsprojektet Förbifart Stockholm är knappt 28 miljarder. Men den verkliga kostnaden blir snarare 45 miljarder eftersom bygget ska finansieras med trängselavgifter, och i väntan på att avgifterna ska ticka in lånas miljarderna till bygget – med stora räntekostnader som följd.

Miljardbyggen för bilar eller kollektivtrafik blir nästan alltid avsevärt dyrare än den ursprungliga prislappen. Det beror bland annat på att det dröjer minst 5–10 år från det att priset beräknas till dess bygget genomförs.

När Förbifart Stockholm byggs tillkommer en annan påtaglig fördyring. Statliga väg- och järnvägsbyggen finansieras över statsbudgeten med reda pengar som skattebetalarna redan betalat in. Förbifart Stockholm ska till 80 procent bekostas med trängselskatter från dagens ”biltullar” och framtida trängselskatter på Essingeleden.

Kruxet är att det går åt 30–40 års trängselskatter för att bekosta motorvägsbygget. I väntan på skatterna lånar Trafikverket miljarderna och får därmed dryga räntekostnader under flera decennier. Miljöpartiet har låtit Riksdagens utredningstjänst räkna på ränteeffekten. Slutresultatet är att prislappen blir 44,7 miljarder i stället för de 27,6 miljarder som är den summa som används i trafikdebatterna.

– Vi tycker att staten och den borgerliga alliansen försöker mörka de här siffrorna. Trafikmiljarderna kommer att vara låsta till det här motorvägsprojektet i många år. Det är inte vad stockholmarna vill, säger Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet i landstinget.

De kalkyler Riksdagens utredningstjänst baserar sina beräkningar på utgår från att trängelskatterna ska höjas i takt med inflationen, att det blir trängselskatt på Essingeleden och att biltrafiken ökar med närmare 50 procent. Om stockholmarna av olika skäl åker mindre bil i framtiden kommer det att ta ännu längre tid att få ihop pengar till motorvägstunnlarna.

Och om miljarderna räknas i det som kallas löpande pris blir notan för Förbifart Stockholm något i stil med 61 miljarder – beräknat på räntor på 4–4,5 procent och en årlig inflation på 3 procent.

– Det får man mycket tunnelbana och annan kollektivtrafik för. Vi måste bygga en stad som passar människor i framtiden. Unga män­niskor är inte så intresserade av att ta körkört och köra bil. Vi måste bygga en stad med mycket kollektivtrafik och korta avstånd. Inte sprida ut bebyggelsen längs nya motorvägar, säger Daniel Helldén, (MP), oppositionsborgarråd i Stockholm.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.