Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-ar-det-trendigt-att-ata-ensam-pa-krogen/

STHLM

Nu är det trendigt att äta ensam på krogen

En ensam skål med ramen serveras på en restaurang i Massachusetts i USA. Foto: Steven Senne/AP

Tiden när soloätande på krogen var ett tabu är förbi. I alla fall i Stockholm där fenomenet solo dining växer sig allt starkare. En trend som handlar lika mycket om kärleken till mat som den handlar om en längtan efter egentid. Asocialt? Ja, men tillsammans med andra.

Rätta artikel

– Baren känns som den ultimata platsen om man är singel eller ska ut och äta själv. Överlag verkar det ha blivit vanligare att gå ut ensam på krogen, säger Daniel Frick som är en av delägarna i restaurang B.A.R i Stockholm.

I krogens nya vinbar satsar man på så kallade ”winepairings”, ett samspel där sällsynta viner från småproducenter får vänslas med kreativa smårätter, främst på fisk, och skaldjurstema som är restaurangens specialitet.

Det går att dra paralleller mellan det stockholmska uppsvinget för soloätande på krogen och fenomenet honbap som på senare år vuxit sig allt starkare i Sydkorea. Den koreanska glosan är en benämning på ensamätande. På senare tid har termen, som är en sammanslagning av orden honja (ensam) och bap (ris), blivit nära nog viral. På Instagram finns drygt 1,5 miljoner inlägg som taggats med ordet. Termen honsul, som kännetecknar drickande på egen hand, har taggats i runt 1,3 miljoner inlägg. 

Krögaren Daniel Frick ligger bakom konceptet Vinbaren på restaurang B.A.R i Stockholm tillsammans med Henrik Norström och sommeliern Sandra Bloemer. Foto: Nicklas Thegerström

Att trenden med soloätande startat just i Sydkorea, för att sedan få starkt fäste även i Japan, hänger föga förvånande ihop med det ökande antalet ensamhushåll i metropoler som Tokyo och Seoul. Att vardagliga sysslor i dessa megastäder i allt högre grad förskjuts från en privat till en publik sfär har inneburit en explosion av matställen som riktat in sig på personer som gärna äter solo.

Utvecklingen har i sin tur öppnat upp för en ny typ av restauranger där ensamma gäster kan äta lunch i enmansbås försedda med TV-apparater. Just detta är konceptet på Dokgoji, en av många Honbap-restauranger i Seoul. Något som i sin tur är raka motsatsen till de kollektiva och högljudda barbeque-bufféer som koreansk matkultur tidigare förknippats med.

Att fråga personalen om ”ett bord för en” har med andra ord gått från att uppfattas som tragiskt till trendigt.

Även i Stockholm har det dykt upp krögare som helt och hållet fokuserar på soloätare. Ett exempel är den ”solo dining-sittning” som nyligen arrangerades av pop up-restaurangen Nuet i Stockholm. Under en trerätters middag tilldelades gästerna hörlurar där en röst guidade personen genom smak, doft och textur. Det uttalade syftet var att ge måltiden hundra procents fokus och avskärma gästen från både fysiskt och mobilt socialiserande.

Johan Åkesson, trendanalytiker och varumärkesstrateg som arbetar med företag inom restaurang- och livsmedelsbranschen, ser det ökande intresset för soloätande som en utveckling sprungen ur två olika beteenden. Å ena sidan handlar det om det senaste decenniets uppkomst av ”foodies”. Rörelsen, som representeras av människor som hyser ett nästintill absurt passionerat intresse för mat, har lett till en mer frekvent omtolkning av vad måltidskultur är.

– Baren känns som den ultimata platsen om man är singel eller ska ut och äta själv. Överlag verkar det ha blivit vanligare att gå ut ensam på krogen, säger krögaren Daniel Frick. Foto: Nicklas Thegerström

– Där de sociala aspekterna tidigare varit lika självklara som maten tenderar det individuella intresset för maten övervinna behovet av social stimulans. I de fallen finns de sociala dimensionerna i beteendet endast kvar i delningar av matupplevelsen i sociala medier. Den här utvecklingen tror jag mest handlar om statusbyggande och positionering i sina kretsar. Att vara fullt hängiven sitt stora hobbyintresse och förkovra sig i relaterade upplevelser ses som eftersträvansvärt, säger Johan Åkesson. 

Han noterar även en tydlig rörelse mot en populariserad mindfulnesskultur och en allt mer spridd ambition om att skapa ro och balans i livet genom egentid. I de fallen är inte delningar i sociala medier lika viktiga, snarare handlar det om belöningen – och utmaningen – i att få tillgång till en paus från arbete, vänner och familj. Ja, kanske till och med en paus från mobilen.

– Det blir ett tillfälle att, utan några krav på samtal eller tider att passa, slå sig ned och med full sinnesnärvaro njuta av en dygnsrökt tempeh och het chilimajo. Själv besökte jag nyligen en konsert i Stockholm där människor låg inlindade i filtar på golvet. De låg där som satelliter och mediterade till musiken i enskildhet. Men ändå tillsammans. Samma möjligheter bjuds på en restaurang. Att äta själv behöver inte vara ensamt, säger Johan Åkesson. 

Att sätta sig ensam vid baren kan med andra ord ses som ett högst medvetet och tidstypiskt val?     

- Ja, inte minst i Stockholm där vi har vi en barscen där allt större vikt läggs vid kvalitativ barmat. Barer som exempelvis Videgård, Portal Bar och Bar Agrikultur har en fantastisk höjd på mat serverad över disk. Som enskild gäst kan det nästan upplevas besvärande att be om ett bord för en. Att sitta själv vid en bardisk är enklare, mer inbjudande och har en lägre tröskel för många.