Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nu blir det enklare att flyga med drönare

Foto: Alexander Mahmoud

Incidenterna med drönare ökar snabbt, men det gör även rapporteringarna om till synes ganska oskyldiga flygningar. Transportstyrelsen föreslår nu förenklade regler för drönare redan i sommar.

– Man ska kunna flyga över en studsmatta på Lidingö utan att bli en brottsling, säger Remi Vesvre på Transportstyrelsen.

Förra året rapporterades 36 incidenter med drönare, varav knappt hälften i Stockholmsområdet till Transportstyrelsen.

Den större delen handlar om otillåten flygning i flygplatsernas kontrollzoner, som Bromma och Arlanda. En del fall var riktigt allvarliga incidenter.

Som kartan nedan visar är kontrollzonerna stora och ibland kan rapporterna gälla flygningar på villatomter ganska långt borta från flygplatserna, ibland flera mil. Större delen av Stockholm är till exempel en del av Brommas kontrollzon.

Men även dessa flygningar på den egna tomten betraktas som ett olagligt luftrumsintrång, om man inte har tillstånd. Det räcker med att drönaren lämnar marken inom en kontrollzon utan tillstånd för att det ska vara ett brott.

På Transportstyrelsen tycker man att regelverket inte är anpassad till den tekniska utvecklingen – till exempel drönare som blir allt vanligare och som vem som helst kan köpa.

Läs också: Drönare sparar timmar när vaccin ska levereras

– Vi vill nu möjliggöra flygning på lägre höjd även inom kontrollzonerna. Att till exempel filma barnen på en studsmatta på Lidingö utan tillstånd är ett brott i dag, säger Remi Vesvre, ledningsstrateg på Transportstyrelsens sjö- och luftfartsavdelning.

Enligt förslaget ska en enklare drönare (under sju kilo och långsammare än 50 knop) få flyga upp till 50 meters höjd om man befinner sig minst fem kilometer utanför flygplatsens staket.

Samtidigt påpekar han att man måste veta vad man gör när man använder en drönare.

– Flyger man en drönare så flyger man ett luftfartyg, enligt lagstiftningen. Flyger man vårdslöst kan det ge böter eller fängelse upp till två år, säger Remi Vesvre.

Läs också: Drönare tar över jobben

Kontrollzonen runt Bromma flygplats är en ganska komplicerad miljö flygmässigt med tre sjukhus som har helkopterplatser för ambulansflyg och polishelikoptrar som gör olika typer av övervakningar.

– Både ambulans- och polishelikoptrar används frekvent, vilket gör att det blir mycket känsligt med drönare inom detta område, säger Remi Vesvre.

Förutom kontrollzonerna runt Bromma och Arlanda finns flera så kallade restriktionsområden – de gråmarkerade zonerna på kartan nedan – där det råder totalförbud mot flygning med drönare.

Det gäller till exempel ett område runt Drottningholms slott, större delen av Väddö samt stora områden runt Sandhamn och Nynäshamn.

Transportstyrelsens förslag på nya regler skickas nu ut på remiss och föreslås träda i kraft redan i sommar.

Foto:

Fakta. Regler för drönare i dag

Flyg alltid så att du ser din drönare. Flyg inte högre än 120 m eller längre bort än 500 m från dig.

Flyg där du inte stör någon och sprid bara fotografier på de som själva valt att bli fotograferade.

Håll avstånd till människor och djur

Se till att ha ett ordentligt avstånd, och flyg aldrig över folkmassor i till exempel parker, på torg, på festivaler och på idrottsevenemang där många människor samlas.

Håll koll på flygplatsernas kontrollzoner, där det behövs tillstånd för att flyga och restriktionsområden, där flygning inte är tillåten.

På Luftfartsverkets webbplats finns en drönarkarta som visar alla zoner i hela Sverige: lfv.se

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.