Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-19 04:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-forbjuds-var-femte-bil-pa-hornsgatan-men-fa-riskerar-boter/

STHLM

Nu förbjuds var femte bil på Hornsgatan – men få riskerar böter

Var femte bil som kör på Hornsgatan förbjuds i dag från att trafikera miljözonen. Foto: Magnus Hallgren

I dag stängs Hornsgatan i centrala Stockholm för 4.000 äldre diesel- och bensindrivna bilar. Var femte bilist måste nu hitta andra vägar på Södermalm för att undvika 1.000 kronor i böter. Men risken att åka dit är minimal.

– Vi kommer inte att göra några riktade trafikkontroller för miljözonen, säger Manuel Firpo, kommunpolis på Södermalm.

På onsdagsmorgonen blir Hornsgatan på Södermalm i centrala Stockholm ny miljözon 2. Det innebär att äldre diesel- och bensindrivna bilar med utsläppsklass euro 4 eller lägre inte längre får köra på gatan. 

Enligt Trafikkontoret påverkas var femte av de 20.000 bilar som i dag kör på Hornsgatan. Om två år skärps reglerna och då måste även dieselbilar med utsläppsklass 5 hitta alternativa vägar, vilket innebär att var tredje bil stoppas.

Bilägare som bryter mot förbudet riskerar böter på 1.000 kronor och det är polisen som ska kontrollera att miljözonen efterlevs.

– Jag hoppas att polisen kommer att göra punktinsatser. Så att människor förstår att man faktiskt har koll på det här. Men vi kan ju inte styra vad polisen gör, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Södermalmspolisen har redan på förhand signalerat att miljözonskontroller inte är en prioriterad fråga.

– Vi kommer inte att ha särskilda kontroller av bilar som kör på Hornsgatan på grund av miljözonerna. Det är något som vi får hantera i vårt vanliga arbete. När man stoppar en bil har man möjlighet att i slagningar se om bilen uppfyller miljökraven, säger Manuel Firpo, kommunpolis på Södermalm.

Södermalmspolisen prioriterar trafiksäkerhetsarbete och att förhindra dödsolyckor i trafiken. Det största trafikproblemet i stadsdelen är enligt polisen rattfylla och drograttfylla. Det handlar om drogmissbrukare men även grovt kriminella på krogarna.

– Vi utgår ifrån lägesbilden och självklart går arbetet med att hitta drograttfylla i trafiken före miljözonsarbetet. Många grovt kriminella använder krogarna på Södermalm som arena för sitt kriminella liv. Många tar droger och kör dyra statusbilar som de parkerar utanför krogarna för att visa upp sig, säger Manuel Firpo.

Polisens insatser styrs av både resurser och aktuell lägesbild.

– Det är svårt att hävda att vi ska jobba med miljözoner när vi vill förhindra att folk blir utsatta för våld eller sexuella övergrepp. Vilket brott väger tyngst? Visst är miljözoner viktigt och det påverkar klimatet och mänskligheten på längre sikt. Men här och nu är det svårt att prioritera om man har brottsoffer som behöver omhändertas, säger Manuel Firpo.

Nu blir det stopp för gamla bilar på Hornsgatan, den 15 januari införs miljözon 2. Foto: Magnus Hallgren

Hornsgatan har haft dubbdäcksförbud i tio år men enligt polisen har ett försvinnande litet antal bilister bötfällts sedan förbudet infördes.

– Vi har uppskattningsvis skrivit cirka 100 böter sedan förbudet trädde i kraft. I början var det populärt att skriva böter för dubbdäck, men de sista åren har det inte varit prioriterat. Jag tror att miljözonsböterna kommer att bli ännu färre, eftersom ingripandeverksamheten ska hålla på med trafik i mån av tid, då är miljözoner ingen prioritet, säger Rolf Lindelöf, ansvarig för ordningsbotssystemet.

Förra årets mätningar visar att 21 procent av bilarna på Hornsgatan fortfarande kör med dubbdäck. På Fleminggatan och Kungsgatan som också har förbud är andelen ännu högre och enligt miljöförvaltningen struntar två av tre bilister med dubbdäck i innerstaden i förbudet.

Ingen förväntar sig att miljözonerna kommer att respekteras av fler. Transportstyrelsen lät 2018 göra en enkätundersökning som visade att omkring 30 procent av bilisterna skulle strunta i förbudet om risken att bli påkommen är liten. Undersökningen visade också att miljözoner upplevdes som mindre viktigt att följa jämfört med andra trafikregler som nykterhet, hastighet, bälteskrav och mobilförbud. 

Transportstyrelsen föreslog därför att parkeringsvakter ska få bötfälla även stillastående bilar eftersom polisen inte väntas vara särskilt aktiv i sina kontroller. Det vill även stadens grönblå styre men regeringen har inte satt ned foten i frågan.

– Vi vill ha uppgiften att övervaka bilar i miljözonerna. Låt oss göra det i stället för att polisen står och säger att den inte kommer att kontrollera bilarna, säger Daniel Helldén.

Trafikborgarrådet också öppen för att miljözonerna övervakas digitalt.

– Man skulle kunna övervaka bilisterna med övervakningskameror men det är inte tillåtet i dag. Geofencing vore det smartaste systemet. Vi ska ha det i stadens bilar till 2021 för att kontrollera hastigheten. Men man skulle kunna tänka sig geofencing även av miljöbilar, säger Daniel Helldén.

Förbudsskyltarna börjar gälla under onsdagsmorgonen. Det kommer dock fortsatt att vara öppet för alla bilar att korsa Hornsgatan, bland annat vid Ringvägen.

Många bilar kommer även att undantas från miljözonsreglerna. Utöver polis, ambulans och räddningstjänst får statliga tjänstemän från tullen, kriminalvården och försvaret köra på gatan oavsett bil. Färdtjänst, privatbilar på väg till sjukhus, samt personer med handikapptillstånd eller bilstöd har också grönt ljus.

Var femte av dagens 22.000 bilar klarar inte utsläppskraven och måste nu hitta andra vägar än Hornsgatan på Södermalm. Foto: Magnus Hallgren, Magnus Hallgren

Dispens från reglerna kan även ges till personer med garage eller parkeringsplats vid Hornsgatan. Hittills har tio bilister ansökt om särskild dispens, varav åtta har beviljats.

– Jag tycker att all blåljus- och sjukvårdsverksamhet är nödvändig. Men all statlig verksamhet borde ju ha bilar som klarar gränserna, Det är en gammal idé att veteranbilar ska undantas. Det är bara att beklaga, men jag kan inte styra över det, säger Daniel Helldén.

Vissa närboende, bland annat i Drakenbergsområdet, är kritiska till att de måste köra långa omvägar, vilka också orsakar utsläpp på närliggande gator, för att ta sig till sina garage. Men enligt trafikborgarrådet blir det sannolikt inga fler undantag.

– Jag håller med Transportstyrelsen om att alltför långtgående dispenser urholkar hela idén med miljözoner. När dubbdäcksförbuden infördes kunde man inte se någon direkt överflyttningseffekt till andra gator. Förhoppningen är ju att man väljer bort de här bilarna, säger Daniel Helldén.

Oppositionen är skarpt kritisk till miljözonen som de menar varken kommer att respekteras eller kontrolleras. Dessutom är effekten av att enbart stänga en gata så liten att miljöförvaltningen själva inte anser att den går att mäta.

– Ingen vet hur effekten blir, för ingen har gjort det här tidigare i Sverige. Vi kommer att få ned antalet bilar som kör med för höga utsläpp. Men sannolikt inte så mycket som om polisen gjorde de kontroller de borde göra, säger Helldén.

Trafikkontoret kommer under året att följa och mäta trafiken i området. Kostnaden för miljözonen beräknas till 316.000 kronor i fordonsmätningar och 740.000 kronor i informationsinsatser. I dagsläget är det inte aktuellt att göra miljözon av fler gator.  

– Hornsgatan är värst och därför inför vi miljözon där för att vi vet att den behövs. Vi klarade normen förra året, men det är inget som säger att det håller sig där. Vi överskred dessutom luftkvalitetsmålet Frisk luft tusen gånger på Hornsgatan förra året, en miljözon behövs, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Hornsgatan klarar luftkvalitetsnormen för första gången  

Läs mer: Miljöpartiets Daniel Helldén i storbråk om miljözoner