Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 23:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-har-bygget-av-nya-tunnelbanan-startat/

STHLM

Nu har bygget av nya tunnelbanan startat

00:57. Här startar bygget av nya tunnelbanan.

I ett bergrum under Barkarbyfältet gick på måndagen startskottet för bygget av den nya tunnelbanan. Den första sprängningen var symbolisk, med ljud- och rökeffekter. Men trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallar dagen historisk.

Rätta artikel

– Det här är en dag som många har sett fram emot väldigt länge. Vi skriver historia, det är dagen T. T som i tunnelbana, tillväxt, tillit och tillsammans, säger Kristoffer Tamsons.

Med tillit syftar han på Stockholmsförhandlingen, som lade grunden till kollektivtrafiksatsningen.

– Vi kunde samlas‚ över tid, över partigränser och över kommungränser. Tunnelbanan tjänar verkligen Stockholm väl, det är det trafikslag som är viktigare än något annat, fortsätter Kristoffer Tamsons.

Under Barkarbyfältet ska det sprängas 4,1 kilometer tunnel och forslas bort enorma mängder sprängsten. På fältet – där Barkarby flygplats låg fram till 2010 – byggs en ny stadsdel.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att dagen är historisk. Foto: Allis Nettréus

– Vi bygger minst 14.000 bostäder i Barkarbystaden. Det är ett av norra Europas största stadsutvecklingsområden, säger Emma Feldman (M), kommunalråd i Järfälla.

Den nya tunnelbanelinje som ska sprängas fram är blå linje till Barkarby. Den får en station vid nuvarande Barkarby pendeltågsstation, en i Barkarbystaden, och knyts ihop med resten av blå linje i Akalla.

4,1 kilometer tunnel ska sprängas fram under Barkarbyfältet. Foto: Allis Nettréus

– Det är den första stora t-baneutbyggnaden på över 40 år. Nästa stora steg är gul linje från Odenplan till Arenastaden i Solna och blå linje till Nacka. Tunnelbanan breder ut sig som rötter under Stockholm, säger Kristoffer Tamsons.

2013 års Stockholmsförhandling innebär en överenskommelse mellan staten, Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka kommun, Solna stad och Järfälla kommun. Den betyder att tunnelbanan byggs ut till Nacka, Arenastaden och Barkarby samt att blå linje byggs ut till Gullmarsplan och kopplas samman med grön linje.

Det är den blå linjen som nu ska sprängas fram till Barkarby. Foto: Allis Nettréus

En höjd och breddad trängselskatt står för närmare hälften av de 19,5 miljarder som tunnelbaneutbyggnaden kostar. Därutöver bidrar staten med ytterligare en fjärdedel, kommunerna med ännu mer och landstinget – nu Region Stockholm – betalar utöver 650 miljoner för infrastrukturen även hela kostnaden för fordon och depå.

Överenskommelsen innebär också att kommunerna åtar sig att själva eller genom någon annan bygga cirka 78.000 bostäder i tunnelbanans närområde fram till år 2030.

Stockholms stad går in med tre miljarder kronor och ska bygga nästan 50.000 bostäder.

På det fält där Barkarby flygplats tidigare låg växer nu en en ny stadsdel fram. Foto: Allis Nettréus

– Härifrån till T-centralen kommer man att kunna ta sig på 20 minuter. Min vision är att det ska ta 15 minuter att komma till jobbet, säger finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Stockholms handelskammare varnar för en kommande lågkonjunktur och stora problem för byggbranschen. Bostadsmarknaden är trög, bolagen har svårare att bli av med lägenheterna. Är du orolig för att ni ska kunna infria ert bygglöfte?

– Jag ser också med oro på att konjunkturen går ner, men jag är övertygad om att vi kan uppfylla löftet. Att vi medfinansierar så mycket är ett tecken på att vi tror på det, säger Anna König Jerlmyr.

Jag ser också med oro på att konjunkturen går ner, men jag är övertygad om att vi kan uppfylla löftet.

Fler kollektivtrafiksatsningar är på gång. Sverigeförhandlingen, som skrevs under våren 2017, omfattar en förlängning av Roslagsbanan till T-centralen, via Odenplan. Tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, med sex nya stationer. Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg samt ny tunnelbanestation vid Hagalund.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M). Foto: Allis Nettréus

De satsningarna ligger längre fram i tiden, men finansregionrådet Irene Svenonius (M) vill, som DN tidigare har berättat, inte nöja sig med det.

– Min ambition är att vi ska komma igång snabbare.

Läs mer: Spårsatsning för 30 miljarder ger 100.000 nya bostäder

Läs mer: Landstinget vill snabba på t-banebygget 

Läs mer: Här är förslaget på 22 nya tunnelbanestationer