Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-22 03:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-kan-stockholmarna-slanga-sl-kortet/

STHLM

Nu kan stockholmarna slänga SL-kortet

Snart behöver stockholmarna inte oroa sig över om SL-kortet blev kvar i fel jacka, så länge mobilen är med.
Snart behöver stockholmarna inte oroa sig över om SL-kortet blev kvar i fel jacka, så länge mobilen är med. Foto: Trafikförvaltningen/Region Stockholm

Från den 7 april går det att köpa SL:s månadskort med mobilen – och blippa den i spärren eller på bussen.

– Det blir smartare och enklare för resenärerna, vi förverkligar en efterlängtad reform. Det kommer att underlätta för väldigt många, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Även 7-dagarsbiljetten kommer från den 7 april att finnas tillgänglig att köpa via mobilappen. Priset på bägge biljetterna blir oförändrat.

Betyder det här att jag kan slänga mitt SL-kort?

– Precis så, säger Kristoffer Tamsons.

När periodbiljetten köps kommer den att vara vilande tills aktivering sker, till skillnad från engångsbiljett som aktiveras direkt. Resenärer registrerar sig för förlustgarantin direkt i appen. På så sätt kan man hämta hem en förlorad biljett, om exempelvis mobilen går sönder.

– Vår ambition är att modernisera hela SL:s bakomliggande infrastruktur, mobilen används allt mer till service och tjänster, säger Kristoffer Tamsons.

”Mobilen är på väg att bli den dominerande biljettbäraren. Redan i år ser vi en potential att uppåt 30 procent av resenärerna kommer att ha biljetten i mobilen”, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
”Mobilen är på väg att bli den dominerande biljettbäraren. Redan i år ser vi en potential att uppåt 30 procent av resenärerna kommer att ha biljetten i mobilen”, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M). Foto: Magnus Hallgren

Systemet fungerar i alla smarta telefoner – såväl iphone som android – som SL:s app finns för.

De som inte har en smart telefon kan inte utnyttja möjligheten?

– Nej, men jag har sett siffror på att 95–97 procent av invånarna i Stockholms län har en smart telefon, det är en oerhört hög andel. Och det går förstås fortfarande att använda ett SL-kort.

Tanken på sikt är att hela biljettutbudet ska finnas i appen, även 90-dagarskortet och årskortet.

– De allra flesta som reser med SL har månadskort. Vi har sett att det köps fler enkelbiljetter nu under pandemin – många jobbar hemma och reser kanske bara någon eller några dagar i veckan – men månadskortet är dominerande, det är oerhört viktigt, säger Kristoffer Tamsons.

För en månad sedan lanserade SL möjligheten att köpa enkelbiljetter med betalkort.

– I det här skedet gäller det bara enkelbiljetter. Det finns en möjlighet att skala upp utbudet, men allt fler vill använda sin mobil, resenärerna efterfrågar det, mobilen är enkel att alltid ha med sig.

Från den 7 april kan resenärer köpa sitt månadskort via mobilen. Priset blir oförändrat.
Från den 7 april kan resenärer köpa sitt månadskort via mobilen. Priset blir oförändrat. Foto: Trafikförvaltningen/Region Stockholm

Biljettköp med betalkort har ökat kraftigt sedan det infördes, enligt Kristoffer Tamsons.

– Men mobilen är på väg att bli den dominerande biljettbäraren. Redan i år ser vi en potential att uppåt 30 procent av resenärerna kommer att ha månadskortet i mobilen, säger han.

Historiskt sett har biljettköparna fått lita till att SL-ombudet har öppet, eller att biljettautomaterna fungerar, när de behöver resa.

– Det framstår nu som ganska begränsande. SL rullar under dygnets alla timmar, då ska det vara enkelt att få tag på en biljett under dygnets alla timmar, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer: Nu kan du blippa SL-resan med ditt bankkort

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt