Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-minskar-trafiken-i-hela-stockholms-stad/

STHLM

Nu minskar trafiken i hela Stockholms stad

Trendbrott i Stockholms stad – färre bilar på gatorna.
Trendbrott i Stockholms stad – färre bilar på gatorna. Foto: Magnus Hallgren

Vägtrafiken i Stockholms stad minskar för första gången sedan 2012, visar nya siffror från trafikkontoret.

– De nya siffrorna är ett tecken på att vi äntligen är på väg i rätt riktning och nu sett ett trendbrott för Stockholmstrafiken, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Vägtrafiken minskar både i innerstaden, ytterstaden och på det statliga vägnätet. Vägtrafikarbetet, ett mått på mängden trafik med alla typer av vägfordon, minskar med 2,2 procent på det kommunala vägnätet och med 1,3 procent totalt, när även trafiken på det statliga vägnätet inom Stockholms stad räknas in.

 – För att nå klimatmålen måste vi ställa om den befintliga trafiken till både elfordon, förnybara bränslen och minska den totala trafiken, säger Daniel Helldén.

Trafiken över innerstadssnittet har påverkats starkt av trängselskattens införande, den ökade fram till början av 1990-talet, men var sedan i stort sett oförändrad fram till trängselskattens införande 2006, som minskade denna trafik med ungefär 20 procent. Sedan dess har innerstadssnittstrafiken minskat ytterligare trots ökande befolkning, inflation och ekonomisk tillväxt. Minskningen har, enligt professorn i transportsystem Jonas Eliasson, delvis skett på grund av ökande bensinpris och trängselskattehöjningen 2016. 

Sedan 2012 har vägtrafiken i Stockholm ökat totalt varje år, men redan förra året fanns tecken på ett trendbrott. 2018 minskade trafiken på det kommunala vägnätet, särskilt i innerstaden. Dock ökade samtidigt trafiken det året på de statliga vägarna. 2019 fortsätter minskningen på det kommunala vägnätet samtidigt som trafiken också minskar på det statliga vägnätet.

 – Det här är första året som biltrafiken minskar både på det kommunala vägnätet och det statliga vägnätet, både i innerstaden, i söderort och i västerort. Det är mycket glädjande. Stockholmarna är vinnarna när vi minskar vår klimatpåverkan samtidigt som vi nu också får en bättre luftkvalitet, säger Daniel Helldén.

Läs mer: Professor: Investeringar i trafiken inte så viktiga som vi tror 

Läs mer: Stockholmsluften får underkänt och avgasutsläppen ökar