Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nu-stangs-gangbron-mellan-sodermalm-och-munkbrohamnen-av/

STHLM

Nu stängs gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen av

Gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen i Gamla stan stängs av. Foto: Mikael Ullén

Från och med onsdag fram till i höst kommer gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen i Gamla stan att vara avstängd. Orsaken är att arbetena på järnvägen intill fortsätter. I höst kommer en ny gångbro att finnas på plats. 

Rätta artikel

I sommar genomförs den andra etappen av Getingsmidjans upprustning, järnvägsstråket som går mellan Stockholms central och Stockholms södra. Järnvägsbron över Söderström ska bytas ut, vilket gör att tågresenärer får resa med SL:s pendeltåg mellan Flemingsberg/Stockholms södra och Centralstationen. 

Men det är inte bara tågresenärer som påverkas. Intill järnvägsbron finns gångbron mellan Södermalm och Munkbrohamnen väster om Gamla stans tunnelbanestation. För att arbetena på järnvägen ska kunna utföras måste först gångbron rivas. När järnvägsarbetena är färdiga i augusti kommer en ny gångbro att monteras. 

– Brodelarna kommer att fraktas från fabrik i Tallinn, via hamnen i Södertälje och vidare in i Mälaren, för att sedan anlända till Stockholm på pråmar. Gångbron kommer att stå färdig torsdagen den 31 oktober, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket. 

Under tiden som gångbron är avstängd får gångtrafikanterna ta en alternativ väg via Slussen. Informationsskyltar med kartor kommer att finnas utplacerade i området där orange skyltar visar alternativ gångväg.

Den orange slingan på kartan visar den alternativa vägen för promenerande under det att gångbron över Söderström är avstängd. Foto: Trafikverket

Det kommer fortfarande att vara möjligt att utnyttja passagen från Gamla stans tunnelbanestation till Riddarholmen. 

Med den nya gångbron kommer också ett skydd bland annat i form av härdat glas. 

– I dag kan man förhållandevis lätt komma över till spåret, vilket lett till ett antal dödsolyckor. På den nya bron sätter vi därför upp ett säkerhetsskydd. Eftersom det också är mycket buller från såväl tågtrafik som biltrafik fungerar det även som ett bullerskydd, säger Kent Sahlman.