Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Ny reglering ska underlätta bortforsling av skeppsvrak

En ny reglering ska göra det lättare att komma till rätta med skeppsvrak. Sjöfartsverket får större möjligheter att forsla bort skeppsvrak, på fartygsägarens bekostnad. 

DN har tidigare beskrivit skeppskyrkogården vid Årstaviken med flera skeppsvrak som ägarna inte forslar bort. När Sverige nu har tillträtt vrakkonventionen ska det blir lättare att komma tillrätta med vrak som utgör en fara för sjösäkerheten och miljön, efter ett regeringsbeslut. Exempelvis blir fartygsägare skyldiga att avlägsna vrak efter sjöolyckor, och måste själva stå för bärgning. 

– Det handlar om att fartygsägaren blir skyldig att avlägsna vrak som ju utgör en fara både för sjösäkerheten och miljön. Jag tror också att människor är irriterade på vrak som ligger, säger biträdande justitieminister Helene Fritzon (S). 

Sjöfartsverket får också utökade befogenheter och kan ta bort vraket på ägarens bekostnad. Ägaren måste i sin tur ha en ansvarsförsäkring för att täcka kostnaderna. 

Uppskattningsvis ligger 17.000 skeppsvrak längs den svenska kusten. Regeringen anslår också 25 miljoner kronor per år de närmaste tio åren för att komma tillrätta med vrak som utgör en miljöfara. 

– Ett syfte är förstås att undvika att det uppkommer framtida vrak. Den nya regleringen stärker skyddet för miljön, utökar Sjöfartsverkets möjligheter att ingripa mot farliga vrak och skärper fartygsägarnas ansvar, säger Heléne Fritzon.

Lagändringarna träder i kraft den 3 februari 2018. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.