Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Nya dubbförbud splittrar Stadshuset

Foto: Ove Säverman

Vid nyår blir det förbjudet att köra med dubbdäck även på Kungsgatan och Fleminggatan - trots att stadshuspolitikerna är eniga om att avgifter är bättre än förbud.

Stockholm ser ut att klara EU-normerna för partiklar för andra året i rad. Men det sker till priset av en årlig nota för dammbindning på 17 miljoner och beror delvis på två år med gynnsamma vintrar och vårvintrar.

Luften är långt ifrån bra och i stort sett hela innerstaden har partikelhalter som är högre än de mål för luften stadens politiker satt. Därför råder enighet över blockgränsen om att det vore välgörande med en avgift på dubbdäck, eftersom slitage från dubbar gör att partiklar från avgaser och asfalt virvlar upp i luften.

– Avgifter är smidigare än förbud. Men de signaler vi fått från regeringen är att den inte vill införa avgifter. Då är förbud på flera gator det enda vi kan ta till, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (Mp).

I nästa vecka kommer trafiknämnden att besluta att det blir förbud mot dubbdäck på Kungsgatan och Fleminggatan från 1 januari. Gatorna är valda både för att de är ett myller av bilar, bussar, cyklister och fotgängare och för att de ligger i andra stadsdelar än Hornsgatan som fick dubbförbud 2010.

På Hornsgatan har andelen bilar med dubbdäck minskat från 70 till 30 procent. Samtidigt har andelen på Sveavägen minskat från drygt 55 till drygt 45 procent.

– Vi hoppas på liknande effekter med de nya förbuden. Forskare anser att 10 - 20 procent är en rimlig andel dubbdäck, säger Daniel Helldén.

Den borgerliga oppositionen ska ha möte om dubbdäcksförbudet senare i veckan. Moderaterna har bestämt sig för att rösta nej.

– Vi vill inte ha fler förbudsgator. Majoriteten i Stadshuset borde istället lägga ned mycket energi på att övertala regeringen om att införa avgifter. Det är det vi alla vill ha, säger oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M).

Foto: DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.