Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nya Karolinska tar in gamla telefoner för att klara patientsäkerheten

Foto: Henrik Montgomery / TT

Ledningen för Karolinska universitetssjukhuset backar nu från den nya tekniken i det toppmoderna sjukhuset. Gamla tekniksystem från det befintliga sjukhuset, med bland annat fasta telefoner installeras för att göra NKS patientsäkert.

Efter enorma inkörsproblem med den trådlösa telefonin, it och patientlarm på Nya Karolinska Solna tar sjukhusledningen till gammal beprövad teknik för att klara patientsäkerheten. Med början i går installeras fasta telefoner på flera avdelningar på sjukhuset, framför allt på intensivvårdsavdelningar, operation - och slutenvårdsavdelningar.

Bara från sjukhusets öppnande den 21 november till i mitten av december har över 300 felanmälningar gjorts som rör telefonin, visar underlag från Karolinska. När de nya larmpanelerna i det tekniskt mycket avancerade huset fallerade ledde det i mitten av december till en allvarlig incident med en hjärtpatient och sjukhuset har beslutat att göra en lex Maria-anmälan. Sjukhuset har tvingat dra ner på antalet vårdplatser på hjärtintensiven i stället för att öppna fler. En arbetsgrupp bildades före jul för att komma tillrätta med problemen.

Under nyårshelgen uppstod ytterligare störningar i larmsystemet och samtidigt har det varit svårt att ringa till vissa mobiltelefoner.

– Vi har ju haft en särskild arbetsgrupp som arbetat med detta. Systemet är inte tillräckligt robust. Vi måste ha ett system som svarar upp mot de verksamhetsansvariga, och för att säkerställa en patientsäkerhet som vi kan stå för. Patientsäkerheten är det viktigaste av allt, säger Stanley Holsteiner, chef för programkontoret vid Nya Karolinska.

Flera åtgärder vidtas. Mobiltelefoner som inte är knutna till växeln delas ut. Personsökarsystemet som finns i den gamla sjukhusdelen på Karolinska Solna kommer också att installeras på NKS. För att säkra när patienterna larmar på personalen installeras särskilda displayer i korridorerna på vissa avdelningar. Bemanningen i växeln ökas också nattetid.

Förenklat är det den gamla tekniken som flyttar in i det nya toppmoderna sjukhuset.

– Ja, förenklat kan man säga så. Vi hade inte tänkt ha så många trådburna telefoner. Vi hade inte tänkt att ha ett personsökarsystem i det nya huset för det finns ett alternativ till det, men eftersom det har störningar så måste vi se till dess att vi kommer tillrätta med störningarna se hur snabbt kan vi ansluta NKS till det befintliga personsökarsystemet. Det handlar om att förse Nya Karolinska med basteknologi, trådbunden teknik som fungerar.

Det nya IT- och telefonisystemet har flera olika komponenter och leverantörer som måste samverka för att telefoni, patientsignal och larm ska fungera.

– Nu arbetar landstingets it-avdelning, Karolinskas it-avdelning och våra leverantörer för att få tekniken att fungera. Sedan får vi klargöra vem som inte fullgjort sina åtaganden, säger Stanley Holsteiner.

Någon kostnadsberäkning har ännu inte gjorts, men Holsteiner pekar på att medel finns avsatta för it- och kommunikation för Nya Karolinska.

– För NKS finns också avsatta reservmedel. Och Durotelefonerna som installeras hade vi redan.

DN har tidigare berättat om de stora problemen med tekniken på Nya Karolinska. Personal har vittnat om enorm stress, och om hur de i allvarliga situationer inte kunnat nå varandra i akuta situationer och tvingats springa mellan våningarna i huset i jakt på operationsutrustning.

Redan vid en driftsövning som gjordes före inflyttningen i slutet av november identifierades ett stort antal problem, inte minst med it och telefoni. Krav restes också, bland annat från Stockholms läkarförening, om att en ny driftövning borde genomföras, och flytten skjutas fram för att garantera patientsäkerheten.

Läkarföreningens ordförande Johan Styrud, välkomnar nu de nya beskeden.

– Jag hade hemskt gärna velat att jag hade haft fel, men det här är ett topptekniskt sjukhus och då måste man veta att systemen fungerar. Nu är jag jätteglad för patientsäkerhetens skull, säger Johan Styrud, som pekar på det hårda trycket på länets övriga sjukhus och det akuta behovet av att öppna fler vårdplatser.

– Läget i Stockholmsjukvården är så krisigt och man måste få fram fler vårdplatser, och då måste man vara ärlig och dra i nödbromsen, säger Johan Styrud.

I går skickade kommunikationsavdelningen på Karolinska universitetssjukhuset ut ett meddelande om de rådande problemen med tekniken, och planerade åtgärder.

– Man har säkert överskattat funktionaliteten. Jag blir väldigt oroad när jag slås av att man inte har kontroll, och saknar back up. Det är fruktansvärt att öppnandet av det nya sjukhuset ska få sådana här konsekvenser för alla hjärtsjuka och barnpatienter, säger Erika Ullberg (S), som också tycker att det är dags att den Moderatledda ledningen bör utkräva ansvar.

– Sedan kan det handla om att förhandla om OPS-avtalet eller att kräva ansvar från leverantören. De styrande borde vända på varenda sten, säger Erika Ullberg.

Ansvarsfrågan är inte utredd. Enligt programkontoret för Nya Karolinska faller problemen med it och telefoni utanför OPS-avtalet som landstinget tecknat med byggherren Skanska och brittiska Innisfree.

Paul Lindquist (M), landstingsråd med ansvar för landstingets fastigheter:

– Jag är mycket bekymrad över att man inte lyckats få ordning på tekniken så att driften fungerar klanderfritt. Jag hade förväntat mig vissa driftstörningar, men jag hade förväntat mig att man hade haft det här på plats vid det här laget, säger Paul Lindquist.

Vem bär ansvaret?

– Nu är första prioritet att lösa problemet tillsammans. Sedan får vi reda ut vad som fallerade.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.