Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Nya parkeringsavgifter införs i närförorter

Foto: Nils Öhman

Stadens förslag till ny parkerings­strategi innebär att p-avgifter införs även i förorten och att det blir dyrare att parkera. Dessutom ska rörelsehindrade få betala 300 kronor för sitt parkeringstillstånd.

Snart kan de avgiftsfria parkeringsplatserna i Stockholms närförorter vara ett minne blott.

Trafiknämnden i Stockholms stad som föreslår att nya parkeringsavgifter och boendeparkering införs i närförorterna. Syftet är att öka framkomligheten på Stockholms gator, minska trängseln i staden och öka antalet lediga parkeringsplatser.

Trafiknämnden föreslår bland annat att avgiftsperioden ska förlängas på vardagar till klockan 7–19 och på lördagar till klockan 11–19. Man föreslår också höjd boendeparkeringsavgift och avgifter i närförorterna.

Dessutom ska parkeringstillstånd för rörelsehindrade som i dag är gratis, kosta 300 kronor i månaden och rätten att parkera 24 timmar på parkeringsförbud ska försvinna.

– Genom att avgiftsbelägga parkeringstillståndet ska vi få bort fusket med falska handikappintyg. Ett skäl till den fria avgiften beror på att det kan vara en svårighet att lösa biljett från parkeringsautomaten, men nu finns till exempel appen ”Betala P” som gör det lättare, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Då kollektivtrafiken inte är anpassad för rörelsehindrade och färdtjänst innebär väntetider är bilen ofta avgörande för friheten att kunna ta sig vart man vill.

Parkeringsavgifter på 3.600 kronor per år är en alldeles för hög summa, anser Nils Duwähl som är ordförande för förbundet för rörelsehindrade, DHR, i Stockholm.

– Bilen är för många ett hjälpmedel man använder dagligen. Det är en hög summa och omöjligt att en sådan månadskostnad skulle rymmas inom handikappersättningen, säger han.

Handikappersättningen ligger på 1.000–2.000 kronor i månaden och ska täcka en rad kostnader, som till exempel färdmedel, klädslitage och högre elkostnader. Att månadsavgiften skulle få bort fusket tycker Nils Duwähl inte är ett pris värt att betala.

– I stället för att straffa dem som fuskar straffas de som verkligen behöver tillståndet.

Om parkering på handikapplatser blir avgiftsbelagd innebär det att bilar med tillstånd utfärdat i andra EU-länder kommer få betala ordinarie taxa eller ansöka om dispens. Det innebär att den rörelsehindrade personen behöver köpa biljett i automat, på internet eller via en app.

– Det borde inte hänga på tekniken, det är vanligt att man stänger av internet i telefonen när man besöker ett annat land, säger Nils Duwähl.

Beslut om genomförande av den nya parkeringsstrategin fattas i kommunfullmäktige i juni 2016. Tidsplanen uppskattas genomföras över två år och starta i september 2016.
Genomförandet av planen beräknas kosta 190–210 miljoner kronor varav 60–70 miljoner kronor är investering.

Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd samt vice ordförande i Trafiknämnden, är kritisk till förslaget då det innebär ”ytterligare en kostnad” för stockholmarna.

– Många stockholmare är beroende av sin bil för att få vardagen att gå ihop, inte minst i ytterstaden. Det är utsläppen som ska bekämpas inte bilarna, säger hon.

Andra förändringar i förslaget är parkeringsavgift för motorcykel med 50 procent reducering och högre nyttoparkeringsavgift.
Nytto­parkeringstillstånd A ändras till 22.000 kronor per år dygnet runt och nyttoparkeringstillstånd B till 17.000 kronor per år alla dagar klockan 7–19.

 

Foto: DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.