Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-13 16:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nya-rekommendationer-till-sl-antalet-passagerare-ska-begransas/

STHLM

SL uppmaning efter kritiken: Undvik att åka kollektivt!

Det är operatörens ansvar att se till att det inte uppstår trängsel inom kollektivtrafiken, säger Folkhälsomyndigheten.
Det är operatörens ansvar att se till att det inte uppstår trängsel inom kollektivtrafiken, säger Folkhälsomyndigheten. Foto: Henrik Montgomery/TT

SL går åter upp i full trafik och uppmanar samtidigt alla som inte verkligen behöver åka kollektivt att ta sig fram på annat sätt i Stockholmstrafiken.

– Du som inte behöver åka kollektivt, välj annat färdmedel! säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg.

SL gör helt om och har sagt till sina trafikoperatörer att åter gå upp i full vardagstrafik. Bakgrunden är Folkhälsomyndighetens nya besked om att man måste begränsa trängseln i kollektivtrafiken.

SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg berättar för DN på onsdagseftermiddagen att trafiken åter kommer att köras enligt vanligt schema framöver.

– Vi har meddelat våra trafikentreprenörer att varenda buss som går att köra ska köra. Nu gäller full trafik.

Beslutet togs efter ett extrainsatt möte till följd av de nya beskeden från Folkhälsomyndigheten.

SL kommer nu också med en uppmaning till stockholmare som har möjlighet att ta sig fram på annat sätt än genom tunnelbana, buss eller pendeltåg. Beskedet går också att ta del av på SL:s webbplats.

– Om vi ska klara det här och upprätthålla det här så måste vi be stockholmarna att inte åka kollektivt. Det är faktiskt så. Det är så pass hårda krav på att undvika trängsel nu och vi vill inte medverka till smittspridning. Därför måste vi göra det här extraordinära, säger Suss Forssman Thullberg.

Så nu gäller det ordinarie schemat igen?

– Japp. Sista veckan har vi kört ordinarie i rusning men ett reducerat schema de andra tiderna. Nu ska allt upp i ordinarie igen. Därför säger vi till resenärerna: Du som inte behöver åka kollektivt, välj annat färdmedel!

Hur skulle du beskriva det tidigare beslutet om att reducera trafiken?

– När vi fattade beslutet om nerdragningen så gjorde vi det för att försöka säkra uthållighet även med sjukskriven personal. Men det höll inte. Det var en felbedömning, det är bara att erkänna det, säger Suss Forssman Thullberg.

Hon fortsätter:

– Det vi gör nu genom att återgå till normal trafik är att spänna bågen stenhårt och hoppas att det håller.

Det låter som en riskabel manöver om det inte skulle gå att upprätthålla?

– Ja, men det är oundvikligt. Nu har vi bara ett alternativ. Nu gäller fullt utbud, ordinarie trafik, men att ändå uppmana folk att inte åka.

Beskedet från SL kommer efter en presskonferens där Folkhälsomyndigheten och regeringen tillsammans gick ut med nya direktiv gällande coronasituationen. Folkhälsomyndigheten ställer nu nya krav på hur kollektivtrafiken ska skötas till följd av krisen och generaldirektör Johan Carlson sade att det är ”inte är acceptabelt” att ställa in kollektivtrafik för att spara resurser.

Dessutom bör alla hålla avstånd i kollektivtrafiken. De som tillhör en riskgrupp bör helt och hållet undvika att resa, lydde beskedet.

– I kollektivtrafiken har vi uppmaningar till dem som driver trafiken: ställa in kollektivtrafik för att spara resurser och därigenom öka trängseln är inte acceptabelt. Man bör begränsa antalet passagerare per fordon, utifrån hur fordonet ser ut. Dessutom måste man informera passagerarna om hur de kan undvika smittspridning, sade Johan Carlsson.

Han påpekade vidare att han själv reser med tunnelbana i Stockholm och att det ser ”ganska bra ut”.

Även socialminister Lena Hallengren (S) betonade att det måste vara glest mellan passagerarna i kollektivtrafiken:

– Ingen kan missa att antalet passagerare per fordon ska minskas. Det blir tydligare nu, sade Lena Hallengren.

SL kritiserades hårt under förra veckan när turtätheten inom busstrafiken i Stockholm skars ner markant. Nu har man kommit till rätta med den situationen, berättar Aleksander Krajisnik vid SL:s pressavdelning.

Tidigare har SL betonat att de inte har skurit ner på turtätheten i busstrafiken för att spara pengar. Kommunikationschefen Suss Forssman Thullberg har tidigare sagt till DN att SL i nuläget betalar trafikoperatörerna som har hand om själva trafiken samma belopp även nu när trafiktätheten har minskats för busstrafiken och lokalbanorna.

I stället handlar nerdragningarna, enligt SL, om en omfattande bemanningsproblematik till följd av sjukdom och vabbande.

Hur kommer de nya direktiven att påverka ekonomin för SL?

– Jag vet inte det egentligen. Vi måste först se exakt vad det är som står när vi får direktiven. Därefter måste vi fundera på hur vi omsätter det på bästa sätt, säger Aleksander Krajisnik.

Kommer resenärer att kunna få tillbaka pengar om de inte kan använda de pendlarkort som de har köpt?

– Nej, inte som det ser ut nu. Pendeltåg och tunnelbana rullar precis som vanligt och den övriga trafiken fungerar bra nu.

Ämnen i artikeln

SL
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt