Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nya t-banan blir en gren på röda linjen

Avtal skrivs under i tunnelbanan efter Sverigeförhandlingen. På bilden syns Irene Svenonius, KG Wessberg, Kristoffer Tamsons, Per Grahnfalk, Michaela Fletcher, Leif Gripestam och Daniel Dronjak.
Avtal skrivs under i tunnelbanan efter Sverigeförhandlingen. På bilden syns Irene Svenonius, KG Wessberg, Kristoffer Tamsons, Per Grahnfalk, Michaela Fletcher, Leif Gripestam och Daniel Dronjak. Foto: Jessica Ritzén

Stockholm får en ny röd linje. Tunnelbanesträckningen mellan Fridhemsplan och Älvsjö knyts ihop med röd linje vid Liljeholmen. Dessutom byggs en ny cykelbro mellan Gamla stan och Tegelbacken.

I går skrevs det historiska trafikavtalet i Sverigeförhandlingen under av berörda parter. Platsen var väl vald. Precis ovanför den nya tunnelbanelinjens startperronger som placeras djupt under blå linje vid Fridhemsplans station.

– Vi förlänger röd linje för att det ger störst nytta för hela systemet. Det blir ingen liten stump utan en robust utbyggnad som knyts till röd linje vid Liljeholmen. Det kommer att avlasta röd linje och skapa nya resmönster, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

Den nya röda grenen gör att resenärer kan åka direkt till Fridhemsplan ända från Skärholmen eller Älvsjö. Linjen har sex stationer och väntas ta tolv år att bygga, men redan nu flaggas för att byggstarten 2022 kan tidigareläggas.

– Jag vill alltid sätta i gång nu med allt. Men det är ett tekniskt komplicerat projekt som ska utredas grundligt. Det kan ändå finnas tidsvinster som gör att det kan gå snabbare. Om det finns intresse från kommunerna utifrån deras bostadsplaner att starta tidigare får vi ta en diskussion om det, säger Kristoffer Tamsons.

Först på tur står tunnelbanestationen Hagalund på gula linjen som ska vara klar om sju år. Då sätts spaden i marken för Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö som öppnas för resenärer 2034. Roslagsbanans förlängning till City med ny station vid Odenplan kommer att trafikeras först om 21 år.

Stockholm ska även få en ny cykelbro på pontoner mellan Gamla stan och Tegelbacken för 155 miljoner kronor.

– Vi ska bredda den väldigt smala cykelbanan utmed Riddarhuskajen genom att ta en bit av vattenytan och räta ut den skarpa svängen genom att bygga en flytbro rakt över till Tegelbacken, säger Anton Västberg, projektansvarig på stadsledningskontoret.

Liljeholmsbrons cykelbana breddas och en ny passage vid Årstaberg ska stå klar 2026. Huddinge planerar 23 cykelprojekt för en kvarts miljard, bland annat ett cykelgarage i Flemingsberg.

Fakta. Kommande trafikprojekt

Tunnelbanestation Hagalund

Start: 2022, klart 2024

Kostnad: 1,2 miljarder

Röd linje Fridhemsplan-Älvsjö

Start: 2022, klart 2035

Kostnad: 12,6 miljarder

Spårväg Syd

Start: 2024, klart 2034

Kostnad: 4,2 miljarder

Roslagsbanan till City

Start: 2026, klart 2038

Kostnad: 7,1 miljarder

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.