Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Nya tekniska problem på Nya Karolinska

Nya Karolinska Sjukhuset i Solna.
Nya Karolinska Sjukhuset i Solna. Other: Alexander Mahmoud

Nya Karolinska ”kan tvingas stänga vårdplatser” med anledning av pågående störningar i hjärtövervakningen. Nu inför sjukhuset reservrutiner och kallar in extra personal.

Enligt ett internt meddelande som skickats ut på sjukhuset uppstod störningarna av hjärtövervakningen under söndagseftermiddagen.

– Det stämmer. Det är ett mjukvaruproblem som leverantören, alltså Philips, jobbar med att lösa. Det är något som påverkar flera av deras kunder, säger Susanne Bergqvist på Karolinska universitetssjukhusets pressjour.

Läs mer: Nya Karolinska styr om hjärtpatienter - gör lex Maria efter "allvarlig incident" 

Hon vet inte hur många patienter det är som påverkas, men enligt Susanne Bergqvist ska inga patienter ha behövt flyttas på grund av störningarna. 

Läs mer: När larmet sviker – personal har skaffat visselpipor på Nya Karolinska

I internmeddelandet står det att personal bland annat ska övervaka korridorerna och att vårdplatssituationen är ytterst ansträngd.

”Patienter med övervakningsbehov kopplas med kabel till övervak med larm och bemanning på övervakningscentral eller korridorövervakning och öppna dörrar som vid tidigare tillfällen. Med anledning av detta har vi begränsade möjligheter till ytterligare övervakning. Givet den ytterst ansträngda vårdplatssituationen är bedömningen att vi får fortsätta med reservrutiner för att kunna ta emot akuta patienter – alternativet att stänga platser i den akuta situationen bedöms öka patientriskerna jämfört med nuvarande situation”.

Läs mer: Patient har livshotande skador efter teknikhaveriet på Nya Karolinska 

Men enligt en källa till DN har hjärtintensiven på sjukhuset av säkerhetsskäl tvingats dra ned antalet platser för hjärtövervakning på hjärtintensiven från 12 till sex.

– Det vi gör är att vi jobbar enligt våra reservrutiner och ökad bemanning för att hålla patientsäkerheten, säger Susanne Bergqvist.

Finns det någon prognos för när problemet är åtgärdat?

– Det finns det inte. Det är Philips som jobbar med det, det är deras ansvar, säger Susanne Bergqvist.

DN har tidigare berättat om stora problem med It-systemet på Nya Karolinska, som också påverkar hjärtövervakningen, telemetrin. Under november gick nätverket ner helt vid flera tillfällen, vilket tvingade sjukhuset att gå in i så kallat stabsläge, beredskapsläge, vid två tillfällen under vecka. I mitten av november skadades en hjärtpatient allvarligt i samband med att hjärtövervakningen låg nere. Enligt DN:s källor kan flera minuter ha gått innan patientens hjärtstopp upptäcktes och återupplivningsförsöken påbörjades. Han intensivvårdades sedan i två veckor innan han avled. Händelsen ska lex Maria - anmälas. Sjukhuset har gått över till manuella rutiner och timanställt gästläkare enbart för att övervaka hjärtpatienter vid sängarna. 

Läs mer: Saheens hjärta stannade under it-haveri 

Enligt internmeddelandet som gick ut under helgen rör det sig nu om en bugg i Philips system som upptäcktes vid årsskiftet.

Läs mer: It-problemen fortsätter – forskare kan inte flytta in på Nya Karolinska 

”Philips som är informerad om det allvarliga läget och att vi kan tvingas stänga vårdplatser. Enligt Philips pågår intensivt arbete för korrigering men prognos för när bugg är åtgärdad är osäker. Vi är utlovade frekvent uppdatering.” står det i internmeddelandet.

– Vi har blivit medvetna om ett mjukvaruproblem som påverkar en viss typ av patientmonitoreringsprodukter. Vi blev medvetna om det här för några dagar sedan och har initierat en korrigering för att lösa det här problemet. Vi kommer att tillhandahålla en programuppdatering till berörda enheter och vi förväntar oss att den är tillgänglig den 9 januari, säger Lina Faye, kommunikationschef på Philips Sverige.

Påverkar det här fler sjukhus?

– Ja, det är alla produkter i de här moniteringsprodukterna runt om i världen som påverkas. Så vi tar det här väldigt seriöst och har för avsikt att lösa det så snabbt och effektivt som möjligt. Vi har gett kunder med enheter instruktioner för alternativa arbetsflöden tills problemet kan lösas, säger hon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.