Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 15:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nytolkad-skrackmusikal-pa-skoltid/

STHLM

Nytolkad skräckmusikal på skoltid

Hilda Krepper, Victor Allerstrand, Leona Bergström i Viktor Rydbergs uppsättning av ”Jekyll & Hyde”.
Bild 1 av 6 Hilda Krepper, Victor Allerstrand, Leona Bergström i Viktor Rydbergs uppsättning av ”Jekyll & Hyde”.
Foto: Nicklas Thegerstrom
Elias Elling som spelar Jekylls vän Utterson mitt i en scen av Viktor Rydbergs uppsättning av musikalen ”Jekyll & Hyde”.
Bild 2 av 6 Elias Elling som spelar Jekylls vän Utterson mitt i en scen av Viktor Rydbergs uppsättning av musikalen ”Jekyll & Hyde”.
Foto: Nicklas Thegerström
Bild 3 av 6 Victor Allerstrand och Elin Swartling som Jekyll och Emma i Viktor Rydbergs ”Jekyll & Hyde”.
Foto: Nicklas Thegerstrom
Bild 4 av 6 Repetitioner inför att Viktor Rydbergs gymnasium sätter upp ”Jekyll & Hyde” på Maximteatern.
Foto: Nicklas Thegerstrom
Bild 5 av 6 Clara Olsson Kihlborg.
Foto: Nicklas Thegerstrom
Bild 6 av 6
Foto: Nicklas Thegerstrom

I mer än 20 år har elever och lärare på Viktor Rydbergs gymnasieskolor satt upp musikaler. I år tolkar de skräckromanen ”Dr Jekyll and mr Hyde” ur ett feministiskt perspektiv.
– I vår ”Jekyll & Hyde” är de kvinnliga rollerna inte bara någons dotter eller fru, säger Elin Swartling som spelar Emma. 

Rätta artikel

Efter sex månader av förberedelser och repetitioner sätter Viktor Rydberg upp skolans årliga musikal ”Jekyll & Hyde”. I måndags flyttade de in på Maximteatern och på fredagen har de premiär med sin version av den klassiska skräckmusikalen.

Det går att ta på spänningen i matsalen där ”Jekyll &Hyde” nu tar form såväl bildligt som bokstavligt. Överallt är unga människor i rörelse, fulla av energi och totalt fokus. 

Elin Swartling spelar Jekylls hustru Emma, en av huvudrollerna i uppsättningen. I skolans tolkning av pjäsen är Emma inte bara fru utan också forskare.

– Det är en mörk musikal, men vi har också gjort vår tolkning för att visa att kvinnor är handlingskraftiga och det kommer att synas i vår uppsättning. I vår ”Jekyll & Hyde” är de kvinnliga rollerna inte bara någons dotter eller fru, de har en egen vilja, säger hon. 

Kostymörerna Nina Gahrén, Bea Nilsen Blid och Vendela Lindblom rättar till klänningen på Elin Swartling som spelar hustrun och forskaren Emma. ”Det här är nog bland det häftigaste jag kommer att göra i mitt liv, om jag inte fortsätter skådespela”, säger hon.
Kostymörerna Nina Gahrén, Bea Nilsen Blid och Vendela Lindblom rättar till klänningen på Elin Swartling som spelar hustrun och forskaren Emma. ”Det här är nog bland det häftigaste jag kommer att göra i mitt liv, om jag inte fortsätter skådespela”, säger hon. Foto: Nicklas Thegerström

Då det går fler tjejer än killar på skolan har det varit självklart att av de arton elever som fått plats på scen är tretton tjejer. 

Trots att ”Jekyll & Hyde” är klassisk och utspelar sig i början av 1800-talet tycker eleverna som är mitt i repetitionerna att historien passar väl in i dagens samhällsklimat. 

Testa DN:s quiz: Vad kan du om Stockholms musikalliv? 

– Det är en modern tolkning där vi har med både Brexit och ett fascistiskt parti. Jag tycker att kultur ska spegla samhället och väcka frågor och opinion. I vår musikal skiljer Jekyll på gott och ont men märker att det inte går, alla är lite goda och onda, säger Elias Elling som studerar teater och spelar Jekylls vän Utterson. 

Lou Bendrot som studerar sång och spelar Lady Beaconsfeldt och präst är med i en musikal för första gången. 

– Jag tror att många kommer uppskatta vår musikal eftersom den tar upp ett aktuellt politiskt problem och intresset för politik har vuxit sedan valet. Det är viktigt att sätta ett aktuellt problem i en annan kontext för att kunna förstå det, säger hon.

Viktor Rydbergs gymnasium sätter upp ”Jekyll & Hyde” på Maximteatern. Från vänster Edgar Prage, Adina Koch, Elias Elling, Lydia Santérus, Lou Bendrot och Emma Gotting.
Viktor Rydbergs gymnasium sätter upp ”Jekyll & Hyde” på Maximteatern. Från vänster Edgar Prage, Adina Koch, Elias Elling, Lydia Santérus, Lou Bendrot och Emma Gotting. Foto: Nicklas Thegerström

I slutet av vårterminen 2018 fick elever från Viktor Rydberg Djursholm, Odenplan och Jarlaplan söka till musikalen. Även om det bara är på den senare av dem som man kan studera teater har elever från de olika programmen fått plats med olika uppgifter. 

I produktionen för musikalen deltar 64 elever som alla har lagt upp till 370 timmar både på och utanför skoltid på sina olika ansvarsområden och roller som dansare, marknadsförare, bandmedlemmar, dokumentationsförare, produktionsassistent, regiassistent, kostym, smink och mask, scenografi och teaterensemble. 

Sedan 1995 har gymnasierna årligen satt upp en musikal tillsammans och både elever och lärare vittnar om att musikalerna är något av det bästa med hela gymnasietiden.

– Många söker till skolan för att den gör så bra musikaler. Jag är tacksam för att jag får vara med och får en unik erfarenhet, säger Cornelia Longueville, som studerar teater och är ”Jekyll & Hydes” regiassistent.

I marknadsteamets rum trängs datorerna och telefonsamtalen ringer huller om buller. I år har sponsoravdelningen dragit in närmare 150.000 kronor som ska räcka till allt från egengjorda 1800-talsdräkter, lokalhyra och rätt ljud och ljus.

Skolans musikals goda rykte gjorde att jag sökte mig hit. Det är ett fantastiskt projekt som har visat sig kräva mycket jobb men också brukar bli riktigt bra.

Malin Lundberg som studerar ekonomi och arbetar i sponsorgruppen berättar att de har fått hjälpas åt, alla har fått dra i de trådar de har för att kunna få projektet att gå ihop. Någons mamma skänkt smink från sin arbetsplats, någon annan har kunnat förse ensemblen med fika och en frivillig har lärt scenograferna att bygga de lådor, skåp och väggar som behövs på scen.

– Det har varit tufft när man har ringt flera samtal på rad och fått nej, men då har jag gått ut och tittat på de andra som jobbat hårt och velat fortsätta. Även om vi snart tar studenten, jag jobbar extra och läser detta utöver mitt gymnasiearbete så går det. Att vi jobbar tillsammans gör att det är värt det, säger Malin Lundberg.

I sminkrummet samsas klädombytande dansare, nynnande bandmedlemmar och lunchpausande scenografer. Sofia Widström studerar bild och är scenograf i projektet och tillsammans med hennes avdelning har hon skapat det som finns på scen.

– Det här har varit helt fantastiskt. Jag har fått vara kreativ, arbeta praktiskt och med problemlösning. Men det har varit tungt också, vårt största projekt har varit att täcka en vägg med egengjorda tegelstenar av frigolit, säger hon. 

I Viktor Rydbergs musikal ”Jekyll & Hyde” är inte alla elever med på scen. Sofia Widberg jobbar som scenograf, Malin Lundberg med marknadsföring och Filippa Karlmann som produktionsassistent.
I Viktor Rydbergs musikal ”Jekyll & Hyde” är inte alla elever med på scen. Sofia Widberg jobbar som scenograf, Malin Lundberg med marknadsföring och Filippa Karlmann som produktionsassistent. Foto: Nicklas Thegerstrom

Till sin hjälp har eleverna sex av sina lärare som alla tidigare har arbetat professionellt med och i stora konstnärliga produktioner. Lärarna både utbildar och bedömer eleverna i projektet som de antingen kan läsa som sitt obligatoriska gymnasiearbete eller som en frivillig helårskurs.

Regissör för musikalen är Malin Hasselquist. Hon är och teater– och historielärare på Viktor Rydberg Gymnasium Jarlaplan. 

– Skolans musikals goda rykte gjorde att jag sökte mig hit. Det är ett fantastiskt projekt som har visat sig kräva mycket jobb men också brukar bli riktigt bra. Många brukar säga att musikalen inte känns som en skolföreställning även om den är det.

Från vänster lärarna Josefin Siljeholm, Malin Hasselquist och Anna Harder. På golvet regiassistent Cornelia Longueville.
Från vänster lärarna Josefin Siljeholm, Malin Hasselquist och Anna Harder. På golvet regiassistent Cornelia Longueville. Foto: Nicklas Thegerström

Ungefär 6.000 elever per år brukar gå och se musikalen och Malin Hasselquist är stolt och glad över att få regissera uppsättningen för femte gången. 

– Eleverna är fantastiska och håller en hög konstnärlig nivå, de är ”amatörer” i ordets bästa bemärkelse, fyllda av oerhörd lust och energi. Det är unikt att få arbeta med ett projekt där det är unga människor på alla positioner, säger hon.

Skolan har de senaste åren satt upp bland annat ”American Idiot” och ”West Side Story” och lärarna försöker välja musikaler som skiljer sig från varandra för att stimulera eleverna, men målet är alltid detsamma. 

– Det viktigaste är att se hur mycket eleverna växer av att hamna i nya positioner och av att arbeta tillsammans, säger Malin Hasselquist.

Quiz: Vad kan du om Stockholms musikalliv?