Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-26 03:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/nytt-cykelgarage-ska-byggas-vid-stockholms-central/

STHLM

Nytt cykelgarage ska byggas vid Stockholms central

Ett nytt cykelgarage kan ge flera säkra cykelparkeringar nära Centralstationen.
Ett nytt cykelgarage kan ge flera säkra cykelparkeringar nära Centralstationen. Foto: Magnus Hallgren

Stockholms blågröna majoritet vill få fler att ta cykeln till skola och jobb. I nästa års budget satsar man bland annat på ett nytt cykelgarage vid Stockholms central, som kan fyrdubbla utbudet av säkra cykelparkeringar på platsen.

I mandatperiodens sista budget för Stockholms stad ryms flera cykelsatsningar. Ett större cykelgarage föreslås vid Centralstationen. Garaget ska vara två våningar högt och föreslås ligga under broarna intill stationen, där Stockholms stad äger mark. Enligt trafikkontorets beräkningar kommer 1 600 cyklar få plats i det nya cykelgaraget. I dag finns det 410 cykelparkeringar på samma plats.

– Ett av de största problemen vi har i dag är cykelstölderna. Det här parkeringsgaraget ska vara sådant att man vågar låsa in sin dyra cykel och inte behöver vara orolig för att den är borta när man kommer tillbaka, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP).

Cykelgaraget blir inte färdigt före valet nästa höst, men Helldén menar att partierna har en samsyn om hur Stockholm ska utvecklas som cykelstad. Därför ska inte bygget äventyras av ett eventuellt maktskifte.

Det blågröna styret vill också förbättra skyltningen av cykelbanor. I ett pilotprojekt ska ett av Stockholms pendlingsstråk skyltas genom att ett streck i en avvikande färg målas på asfalten. Vilket stråk det blir och i vilken färg strecket ska målas är ännu inte bestämt. Trafikkontoret vill gärna ha in förslag på både stråk och kulör.

– Vi har många platser i stan där man inte riktigt vet var man ska ta vägen om man inte är inbiten cyklist. Om man som cyklist vet om stråk där det blir otydligt kan man gärna vända sig till trafikkontoret, säger Daniel Helldén.

Stockholms stads mätningar visar att cykeltrafiken har fortsatt att öka under pandemin, trots att många har jobbat hemifrån. Under 2020 ökade till exempel cyklingen på helger med nästan 50 procent i ytterstan.

”Parkeringsgaraget ska vara sådant att man vågar låsa in sin dyra cykel och inte behöver vara orolig för att den är borta när man kommer tillbaka”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.
”Parkeringsgaraget ska vara sådant att man vågar låsa in sin dyra cykel och inte behöver vara orolig för att den är borta när man kommer tillbaka”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén. Foto: Alexander Mahmoud

Samtidigt pekar många inbitna cyklister, uppbackade av Handelskammaren, på att framkomligheten är dålig på flera platser i Stockholm. Flera av stadens broar är flaskhalsar, och till exempel Danvikstull är ökänt för sin smala cykelbana. Men flera förbättringar i infrastrukturen är på gång, enligt trafikborgarrådet.

– Vi har en lista över alla stråk där det är utpekat att det behövs åtgärder. Danvikstull är på tok för smalt, det nästan så att man får skämmas när man ser bilder därifrån. Men där har vi ett förslag som vi jobbar med just nu. Vi kommer att bygga om Västerbron och arbetar med Slussen och Liljeholmsbroarna. Så det kommer, men det tar lite tid, säger Daniel Helldén.

Det blågröna styret har lagt totalt 2 miljarder kronor på cykelinfrastruktur i Stockholms stad under de senaste två mandatperioderna. Trots satsningarna är andelen som cyklar till skola och jobb fortsatt mycket lägre i Stockholm än jämförbara städer som Uppsala, Köpenhamn och Amsterdam. Däremot står kollektivtrafiken starkare i Stockholm än i de jämförda städerna.

– Varför är det så viktigt att öka cyklingen, när många helst åker kollektivt?

– Vårt tunnelbanenät klarar inte alla transporter. Det blir för trångt helt enkelt. Vi vet också att det finns många människor som sitter i bilar och inte vill åka kollektivt. Många gånger är det enklare för dem att gå över till cykel. Ökad cykling avlastar alla andra trafikslag och drar nästan inga resurser alls. Vi behöver mer av allt, och där är cykling en viktig del, säger Daniel Helldén.

Läs mer:

Stockholms första cykelgata ska lösa konflikter mellan gående och cyklister i Stockholm

Dåliga cykelvägar hämmar Stockholms utveckling

Nu blir det tillåtet att cykla i reservat

Ämnen i artikeln

Cykeltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt