Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Olycksbåten togs ur trafik för tre veckor sedan

Fören fick skador när Cinderella II kolliderade med kajen.
Fören fick skador när Cinderella II kolliderade med kajen. Foto: Marijana Dragic

Skärgårdsbåten Cinderella som krockade med kajen i söndags togs ur trafik för tre veckor sedan på grund av trasig motor.

– Motorerna fungerade alldeles utmärkt, olyckan orsakades av en backmekanism som inte fungerade fullt ut på ena sidan, säger Jan Larsén, vd på Strömma Turism & Sjöfart AB.

Det var i går eftermiddag som skärgårdsbåten Cinderella från Sandhamn rammade kajen vid Nacka strand. David Waldfogel stod i fören tillsammans med sin 1,5 år gamla dotter.

– Jag ser kajen genom fönstret och väntar på att båten ska sakta in. Men den gör inte det. Det var det sjukaste jag sett. Men stanna då, hann jag tänka, så small det. På ren instinkt tog jag tag i vagnen, där min dotter satt, det räddade oss, berättade han för DN igår.

Flera människor skadades i olyckan. En person föll i trappan till följd av smällen och en kvinna i 35-årsåldern fick hjälp av ambulanspersonal med ett misstänkt brutet revben. Ytterligare en person fick brännskador av hett kaffe.

För cirka tre veckor sedan togs olycksbåten ur trafik på grund av en trasig motor. Enligt Jan Larsén, vd på Strömma Turism & Sjöfart AB, som ansvarar för turerna var det dock inget motorfel som orsakade gårdagens olycka.

– Motorerna fungerade alldeles utmärkt. Det är en backmekanism i en vattenjet som inte fungerade fullt ut på ena sidan, och det undersöker vi. Jetstrålarna som används för backen regleras med skopor som fälls ner och vrids. Den ena av dem fälldes inte ner tillräckligt, säger han.

Båten har tagits in för reparation men enligt Jan Larsén har man ännu inte hittat någon förklaring till varför skopan inte fälldes ut vid olyckstillfället, då den fungerade vid testkörningen kort därefter.

– Det fungerade bevisligen inte hundraprocentigt så man får se om man hittar något som går att förändra. Men just i dag finns det inget funktionsfel på den här mekanismen.

Om båten nyligen har varit inne på reparation, varför upptäcktes inte detta fel?

– Bussar, båtar, bilar och flygplan har en kontinuerlig tillsyn. Man tittar på många olika komponenter och det görs reparationer kontinuerligt. Men det är inte så att man gör en totalrenovering varje gång man exempelvis har problem med en förgasare på en bil, utan det görs på indikation. Sedan har man serviceprogram som man följer och det är vi väldigt noga med, säger Jan Larsén.

Man ska veta att i båttrafik av det här slaget är skadefrekvensen minimal, jämfört med våra kolleger på land, i buss, tåg- och biltrafiken

– Man ska veta att i båttrafik av det här slaget är skadefrekvensen minimal, jämfört med våra kolleger på land, i buss, tåg- och biltrafiken. Där pratar vi rejäla skador och dödsfall varje år, något vi lyckligtvis är förskonade ifrån.

Flera personer vittnade dock om hur omskakande händelsen var. Precis efter olyckan hördes barnskrik och många människor grät. Sebastian Godard och hans fru Marie Kim befann sig på båten tillsammans med sina två barn, 8 månader och 3,5 år gamla.

– Jag stod med min yngsta i en bärsele och ramlade när fartyget kraschade in i kajen. Som tur var föll jag åt sidan och inte över barnet. Det var en hemsk smäll. Alla flög runt i rummet. Vi är glada att allt gick så pass bra.

Några av de skadade satt på stolar som inte var förankrade i golvet och flög bakåt flera meter av smällen. Enligt Jan Larsén kommer man därför se över inredningen på båtarna.

– Vid sådana kajstudsar kan man uppleva även låga farter som ganska omskakande. Vi ska vara ännu tydligare med att man inte får stå i trapporna. Det finns redan skyltar om detta, men vi vet att det inte alltid följs. Och så får vi titta på om det är några bord som är extra utsatta, säger Jan Larsén.

Han räknar med att Cinderella kommer att tas i trafik på onsdag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.