Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-17 03:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/omsorgsforetaget-gav-henne-for-lite-lon-de-morkade-i-stallet/

STHLM

Omsorgsföretaget gav henne för lite lön: ”De mörkade i stället”

Agnieszka Hedlund.
Agnieszka Hedlund. Foto: Anette Nantell

Omsorgsföretaget Bra Liv Sverige hade systematiskt betalat ut fel lön till Agnieszka Hedlund under flera månader. Efter förhandling med facket gick företaget med på en utbetalning – om hon skrev på ett munkavleavtal. 

– En schyst arbetsgivare skulle ju rätta till felaktigheter. Men de mörkade ju i stället, säger hon. 

Adam Svensson
Rätta artikel

Agnieszka Hedlund blir snabbt upprörd när hon talar om sin tidigare arbetsgivare, omsorgsföretaget Bra Liv Sverige AB. 

– Det började med att jag upptäckte att vi är systematiskt lurades på våra löner. Det har varit turbulent, säger hon när DN träffar henne på ett fik i centrala Stockholm. 

Bra Liv Sverige anställde henne 2016 som boendestödjare och bortsett från sommarhalvåret 2017 har hon jobbat där tills hon sade upp sig under hösten 2018. En av anledningarna till att hon valde att sluta var att hon märkte att företaget inte betalade ut lön för all den tid hon faktiskt var på jobbet, berättar hon. Felet berodde på hur datorsystemet beräknar den faktiska arbetstiden baserat på hur boendestödjarna besöker de olika brukarna. 

Resultatet kan bli ofrivilliga obetalda ”håltimmar” som innebär att personalen befinner sig betydligt längre på arbetet än vad de får betalt för. För Agnieszka Hedlund, som hade en 65 procentig tjänst, försvann 10–15 timmar varje månad, enligt den uträkning som hon har gjort. 

– Jag älskade mitt jobb och hade nöjda brukare. Men jag tycker att det här är lönestöld, säger hon.

Agnieszka Hedlund berättar att hon även har hittat fel när det gäller sina semesterdagar och att det inte har betalats någon OB-ersättning för gångtiden – den tid som personalen rör sig mellan exempelvis olika brukare – på helgerna. Totalt handlar det om cirka 10.000 kronor som Agnieszka Hedlund kräver tillbaka från Bra Liv Sverige.

Felaktigheterna med lönerna drabbar många bland personalen på företaget, enligt två andra personer som är eller har varit anställda på Bra Liv Sverige. En av de drabbade är en nuvarande anställd som vill vara anonym.

– Jag har också suttit och räknat och har förstått att jag har jobbat fler timmar än vad jag har fått betalt för, säger personen. 

Även i detta fall rör det sig om runt 15 timmar i månaden som den anställde ska ha gått miste om. 

– De är medvetna om det. Det är påtalat redan i somras. Det är ju min tid som jag går miste om. Och ledningen vet om det och gör detta medvetet och systematiskt.

Den exakta omfattningen av problemet med de påstått felaktiga löneutbetalningarna är inte helt klarlagd. Bra Liv Sverige AB är ett snabbväxande omsorgsföretag och från 2013 till 2017 har omsättningen ökat från drygt fem miljoner kronor till 36 miljoner. Under samma period ökade antalet anställda från 13 till 54. 

Enligt vd:n Fredrik Lundström är personalstyrkan för tillfället ungefär 130 personer, varav ”uppskattningsvis” 50-60 är heltidsanställda. En av de personer som DN har talat med – som har arbetat på en position med god inblick i företaget under många år – bedömer att många av dessa är drabbade av liknande fel. 

Agnieszka Hedlund ger samma bild och lägger till att hon tror att företaget försöker gömma problemen så att andra inte ska kräva samma sak. 

– En schyst arbetsgivare skulle ju rätta till felaktigheter. Men de mörkade ju i stället, säger hon. 

Enligt uppgifter till DN är det svårt att få många av de anställda att våga konfrontera ledningen med kraven. En annan anledning är att personalen i hög grad arbetar individuellt och inte har någon större kontakt med varandra.

Agnieszka Hedlund bekräftar den bilden. 

– Det finns ingen direkt kontakt mellan personalen på företaget. Man träffar inte på dem, helt enkelt. Men det är väldigt många som klagar men det stannar oss emellan. Det är ingen som vågar sticka ut, säger hon. 

Agnieszka Hedlund.
Agnieszka Hedlund. Foto: Anette Nantell

Agnieszka Hedlund kom fram till en lösning med företaget efter en lång process, och skulle då få de pengar som Bra Liv Sverige påstods var skyldig henne, enligt ett avtal som DN har tagit del av. Men i avtalet fanns det också en formulering om ett tystnadslöfte: 

”Det åligger Agnieszka Hedlund att också efter anställningens upphörande iaktta tystnadsplikt rörande överenskommelsen, upprinnelsen till densamma, Bra Liv Sverige AB:s, och dess kunders förhållanden och om vad hon i övrigt tagit del av till följd av sin anställning i den mån informationen är av konfidentiell eller av natur som kan skada Bra Liv Sverige AB”, lyder punkt sex i avtalet. 

Agnieszka Hedlund reagerar häftigt på att företaget tycks kräva att hon skriver på ett ”munkavleavtal”. 

– Det är ju pengar som bara ska betalas ut. Och då kommer tystnadsavtalet plötsligt. Det är utpressning. De har absolut ingen rätt att kräva det. Det är ju som en helt vanlig löneutbetalning, säger hon. 

Först efter ett möte med företrädare för Bra Liv och Almega på måndagen den 17 december drog företaget till slut tillbaka kravet på tystnadsplikt, berättar Agnieszka Hedlund. 

Fackförbundet Kommunals ordförande för avdelningen för privat vård och omsorg  bekräftar bilden av en lönekonflikt mellan Bra Liv Sverige och Agnieszka Hedlund – men lägger även till att det finns flera andra pågående fall mot företaget. 

– Vi har flera olika ärenden samtidigt när det gäller löneanspråk. För några gäller det gångtiden, men även för OB-tiden på helger. Det rör sig om minst fyra personer till, säger hon.

Elisabeth Antfolk är också kritisk till hur företaget har reagerat när fackförbundets företrädare har tagit kontakt för att samtala kring de konflikter som har uppkommit med olika medarbetare. 

– Det som sticker ut huvudsakligen med Bra Liv är att det är så svårt att få tag på arbetsgivaren. Vi ber om ett möte i god samtalston, men vi har otroligt svårt att få till några möten med Bra Liv över huvud taget. Alla möten går via arbetsgivarorganisationen Almega, och det är otroligt ovanligt. Det ska ju vara sista utvägen, säger hon. 

Den uppgörelse som Bra Liv Sverige har nått med Agnieszka Hedlund är Elisabeth Antfolk också tveksam till. 

– Det blir ju konstigt om olika personer har olika avtal, säger hon. 

Bra Liv Sveriges vd Fredrik Lundström vänder sig mot att det avtal företaget erbjöd Agnieszka Hedlund – som innebar att hon skulle få tidigare utebliven lön – har beskrivits som ett ”munkavleavtal”. 

– Det är väldigt olyckligt. När parterna förhandlar, Almega och Kommunal, då kommer man ju överens om någon form av deal, till exempel någon form av ersättning eller någon form av uppsägningstid. Då skrivs det ju på ett papper, och det är ett standardpapper som Almega har. Det är ett standarddokument så det är ingenting som vi har skrivit, säger han. 

Han hävdar också att företaget har en generös inställning till ersättningen för gångtider hos personalen, vilket många av företagen i omsorgsbranschen enligt honom inte har. 

– Är man tillsvidareanställd så får man ersättning, då får man ju månadslön och då spelar det ingen roll hur många kunder man besöker eller någonting. Men Kommunal och Almega har ju förhandlat det så att timanställda får ingen ersättning mellan kunderna. Men vi tycker ju att det är en fördel att jobba hos oss att man får en ersättning mellan kunderna, även om det inte är något krav enligt kollektivavtalet.

Fredrik Lundström menar också att Elisabeth Antfolks påstående om att det är svårt att få till vanliga samtal av mer informellt slag med Bra Liv Sverige, och att det i stället direkt går via Almega. 

– Det där känns jättekonstigt för att om de anställda kontaktar Kommunal av något skäl gällande sin arbetsplats så kontaktar ju naturligt arbetsgivaren Almega för att ha en diskussion. Det känns helt naturligt. Almega är ju arbetsgivarnas organisation och vi är ju medlemmar där. Vi får ju hjälp och kunskap av dem, säger han. 

Varför har det skurit sig så mellan er och Agnieszka Hedlund?

– Jag vet faktiskt inte vad det kan vara. Jag tror att det är väldigt små saker, vi tolkar saker på olika sätt. Jag tror att det har blivit en höna av en fjäder. Det är bara olyckligt att det har blivit infekterat och det är så klart jättetråkigt för det är inte meningen att det ska vara så.