Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 06:13 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/otis-slar-tillbaka-citybanans-rulltrappor-var-inspekterade/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Otis slår tillbaka: Citybanans rulltrappor var inspekterade

Några av Citybanans omskrivna rulltrappor när de invigdes sommaren 2017.
Några av Citybanans omskrivna rulltrappor när de invigdes sommaren 2017. Foto: Christine Olsson/TT

Rulltrappsleverantören Otis slår tillbaka och menar att alla deras rulltrappor i Citybanan var inspekterade och kontrollerade när anläggningen lämnades över till SL. Det säger Otis kommunikationschef David Molins i en intervju med DN. 

Rulltrapporna i Citybanan har lett till en konflikt mellan Trafikverket, SL och rulltrappsleverantören Otis. Under onsdagen uttryckte företrädare för både Moderaterna och Socialdemokraterna att Trafikverket och Otis bör stå för merkostnaderna som rulltrappskaoset har inneburit för SL och för Stockholms läns landsting, som övertog avtalet och huvudmannaskapet från Trafikverket när Citybanan var färdigbyggd.

Av de 71 rulltrapporna som installerades inför Citybanans invigning har samma fel som orsakade en skenande rulltrappa kunnat konstateras på 17 rulltrappor. Dessa har hållits stängda och kilats fast så att man kunnat gå upp för rulltrapporna. 

– Alla 71 rulltrappor inspekterades av experter innan stationen öppnade. Vi har en långsiktig och kortsiktig handlingsplan som SL har fått se, och vårt mål nu är att snabbt och säkert lösa problemen, säger David Molins, kommunikationschef för Otis till DN. 

DN kunde i veckan berätta att en rapport beställd av Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting säger att det skulle kosta minst 187 miljoner kronor att reparera och underhålla rulltrapporna. Själva upphandlingen av rulltrapporna i Citybanan kostade ungefär 200 miljoner. 

Landstingspolitikerna vill inte betala för problemen, vilket DN kunde berätta på onsdagen. Stockholms läns landsting har som en konsekvens av problemen med citybanan hållit inne betalningar till Trafikverket. 

Rapporten lyfte också en rad risker för personskador. Dessa var kända redan i juni 2017, en månad innan öppningen av Citybanan. 

Men Otis vill inte svara på frågor om huruvida man bör ersätta landstinget för merkostnaderna som problemen i rulltrapporna har inneburit. Det säger kommunikationschefen David Molins i en intervju med DN.

Landstingspolitiker från flera olika partier har sagt att Otis borde bli betalningsskyldiga för problemen. Vad säger du om det?

– Jag vill inte spekulera i vad som kommer att hända senare och har inga svar till dig nu angående den ekonomiska frågan. Vi vill fokusera på rulltrapporna och på att lösa problemen så att alla rulltrappor kan öppnas upp igen, säger David Molins.

Samtidigt beklagar Otis problemen som orsakats av den havererade rulltrappan som ledde till att stationen tvingades stänga under två veckors tid. David Molins ber också om ursäkt till resenärerna i Stockholms län. 

– Vi beklagar djupt besvären som det här har inneburit för stockholmarna. Vi arbetar hårt för att lösa problemen. Det viktigaste är säkerheten. Den ligger i vårt DNA, säger han.

Läs också: Bötfällt företag levererade rulltrapporna till Citybanan

Läs också: SL om haveriet: Bara tur att ingen blev allvarligt skadad

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.