Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Patienten ­ville sova på golvet”

Först efter ett dygn kom Caremas officiella svar. Då hade de bara en förklaring till de anställdas vittnesmål om bristerna på Tallbohov. ”Patienten kunde välja själv och önskade sova på golvet”, säger Kerstin Stålskog, chef för äldreomsorgen inom Carema. Men det stämmer inte enligt medarbetarna.

I går skrev DN om brister på Caremas äldreboende Tallbohov i Järfälla. Medarbetare berättade om brist på allt från tvål till personal, om smuts och hur ledningen skällt ut den som vågat klaga. Det framkom även att en pensionär fått sova på golvet i flera månader efter att ledningen beslutat låna ut sängen till en annan pensionär vars säng hade havererat.

Klockan 16 på tisdagen började DN söka Tallbohovs verksamhetschef. Klockan 17.30 ringde Caremas informationschef, Elisabeth Frostell upp.

Jag vill tala med verksamhetschefen eftersom jag skriver om hennes verksamhet. Går det?

– Det är inte givet att det är hon som ska uttala sig.

Vi går i tryck om 30 minuter, kan jag citera dig gällande kritiken som jag läst upp?

– Nej, jag kan inte uttala mig från höften om verksamheten på Tallbohov. Men vi sitter inte och tänker ut en ondskefull handling att det inte ska finnas några blöjor.

Några timmar senare får DN:s reporter ett mejl med uppstaplade förklaringar:
I bland tar varor slut men de finns alltid att tillgå på någon av de andra avdelningarna i ett boende.

Ibland är det omöjligt att få tag på en vikarie. Då måste medarbetare hjälpas åt och lösa den akuta situationen.

En persons sjukdomsbild kanske bäst tillgodoses med att sova på en madrass på golvet. Det kan också hända att personen önskar det.

I går försökte DN återigen komma i kontakt med Tallbohovs verksamhetschef, men fick nej.

– Det är en jätteskillnad om du pratar med en person som är van att tala med medier än om du talar med en chef eller en medarbetare. Det är faktiskt så att media skrämmer varenda medarbetare genom att ringa och ställa frågor som de inte alls vet hur de ska hantera och sen blir det jättesvårt för dem att leva med svaren, säger informationschef Elisabeth Frostell.

Den officiella kommentaren får vi senare av Kerstin Stålskog, chef för äldreomsorgen inom Carema Care, som tillträdde sin post den första november i år.

Hon kan ge oss ett enda konkret svar:

– Enligt de uppgifter jag har fått finns det ingen brist på sängar utan det beror på att kunden själv har velat sova på golvet. Den boende har kunnat välja.

Men enligt medarbetare gavs kvinnans säng bort till en annan patient, vars säng hade havererat. Efter det kunde inte kvinnan välja utan tillbringade flera månader på en centimetertjockmadrass på golvet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.