Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

När larmet sviker – personal har skaffat visselpipor på Nya Karolinska

Other: Alexander Mahmoud

Personalen på Nya Karolinska skaffade visselpipor för att kunna få kontakt med varandra då larm och telefoni inte fungerar.

– Jag trodde att det var ett skämt, säger en sjuksköterska på thoraxintensiven. 

Efter stora problem med nätverket på Nya Karolinska har personalen på flera avdelningar på det högteknologiska sjukhuset skaffat visselpipor för att kunna kalla på hjälp när systemen med larm och telefoni strejkar. Visselpiporna dök upp strax före jul, efter att larm och telefoni vid flera tillfällen legat nere helt, som en lösning för att klara patientsäkerheten. 

– Det som händer då är att vi inte kan larma internt. Vi har fått fasta telefoner, men eftersom det handlar om IP-telefoni så påverkas de också om nätet ligger nere. Då kan vi inte ringa. Det vi kan göra är att använda visselpipan eller skrika, säger en intensivvårdssjuksjuksköterska som arbetar på thoraxintensiven och vill vara anonym.

Nya Karolinska har långa korridorer och patienterna vårdas i enkelrum. I en nödsituation kan därför personalen befinna sig på långt avstånd från varandra. Visselpiporna har placerats på en expedition på avdelningen, och sedan delats ut bland medarbetarna. Flera medarbetare på Nya Karolinska har efter julhelgen vittnat om nödlösningen på Twitter.

Foto: Privat.

– Jag trodde först att det var ett skämt, men visselpiporna är ett sätt att kunna nå varandra. Frustrationen är stor bland de anställda. Det känns ju sådär eftersom allting fungerade innan vi flyttade, säger sjuksköterskan. 

DN har i flera artiklar beskrivit de omfattande tekniska problemen på Nya Karolinska där hjärtsjukvården och barnsjukvården hittills flyttat in. Under november tvingades sjukhuset vid två tillfällen upp i så kallat stabsläge efter att nätverket helt gått ner.

Problemet med nätverket har även påverkat telemetrin, hjärtövervakningen, och den 17 november drabbades en 52-årig man av ett hjärtstopp som kan ha upptäckts först efter flera minuter då hjärtövervakningen låg nere. Mannen, som var inlagd i väntan på hjärtoperation, återupplivades men fick svåra skador och avled i början av december. Efter det har sjukhuset  satt in reservrutiner, lagt svårt sjuka patienter två och två och bland annat anställt gästläkare enbart för att säkra övervakningen av hjärtpatienter. 

Inga ansvariga i sjukhusledningen vill kännas vid visselpiporna. 

Björn Persson, funktionsområdeschef på thoraxintensiven understryker att visselpiporna inte är sanktionerade av ledningen eller tillkommit genom ledningsbeslut. 

– Visselpiporna har införskaffats av en enskild medarbetare. Det här är inte en reservrutin som är etablerad hos oss. Det finns välfungerande reservrutiner när ordinarie larm och telefoni inte fungerar, säger Björn Persson, och tillägger:

– Det finns inget behov av några visselpipor. De har inte använts.

Vet du säkert att de inte har använts?

– Det kan hända att någon blåst i en visselpipa, men de har aldrig använts i skarpt läge.

Enligt Björn Persson finns det etablerade reservrutiner att ta till för att personalen ska kunna kommunicera med varandra om ordinarie larm och telefoni är ur funktion i samband med att nätverket krånglar. 

– Det finns trådburna lösningar inom avdelningen där vi kan göra lokala nödanrop. Det finns också ett personsökarsystem som inte är beroende av nätverk, och det går att ringa via växeln.  

Har ni synpunkter på att visselpiporna dykt upp?

– Jag tror säkert att det finns ett gott syfte. Om inte annat så återspeglar det en viss otrygghet hos personalen.

Vad gör ni åt det?

– Vi bör kommunicera våra befintliga reservrutiner bättre, säger Björn Persson.

Fakta.Tekniska problem på Nya Karolinska.

2På nyårsnatten slogs patientlarm- och telefoni ut av den så kallade skottsekunden. I augusti larmar delårsrapporten om att it-systemet "inte fungerar tillräckligt bra", och att patientsäkerheten riskerar att äventyras. Under november  månad havererar it-nätverket flera gånger, och sjukhuset tvingas två gånger att gå upp i så kallat stabsläge - beredskapsläge. Nätverksproblemen påverkar hjärtövervakningen. Den 17 november skadas en hjärtpatient allvarligt i samband med att hjärtövervakningen inte fungerat. Sjukhuset meddelar att händelsen ska lex Maria - anmälas. I början av december avlider patienten, den 52-årige trebarnspappan Saheen Hawlader. Sedan november har källor rapporterat till DN om upprepade it-problem. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.