Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-08-02 15:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/polisen-vattenskotrar-ar-som-motorcyklar-pa-vatten/

STHLM

Polisen: Vattenskotrar är som motorcyklar på vatten

Striktare regler för vattenskoterförare är på gång.
Striktare regler för vattenskoterförare är på gång. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Vattenskoterförare som inte håller sig till reglerna är ett fortsatt stort problem i de stora kuststäderna Stockholm och Göteborg. Från polisens håll ser man fram emot krav på förarbevis – men fler verktyg efterfrågas.

I Stockholm har polisen fortfarande problem med störande vattenskotrar. Enligt Per Engvall, samordnare på sjöpolisen, har anmälningarna intensifierats sedan midsommar.

– De senaste två veckorna har vi fått in upp till 20 mejl eller påringningar per dag från allmänheten kring störande skotrar. Vi försöker möta upp allt, men vi är en liten sektion med begränsat antal båtar och poliser. Och de här är ju inte våra enda uttryckningar. Vi är som en radiobil på vattnet som tar tag i allt från skjutna sälar till inbrott i sommarstugor.

Anmälningarna grundar sig vanligen i att föraren utsätter andra för fara genom vårdslös körning – ofta nära badplaster, bryggor och ramper. Områden där polisen satsat på extra bevakning är främst runt sjönära plaster i stan, som vid Hornsbergs strand, Riddarfjärden, Tanto och längs Årstaviken. Men problemen med störande vattenskotrar finns egentligen över hela regionen, menar Per Engvall.

Att polisen från och med den 1 juli i år har rätt att bötfälla vårdlöst körande på plats tror han inte kommer minska problemen. Det tror han däremot att lagstiftningen om förarbevis som träder i kraft nästa sommar kommer att göra.

– Personligen skulle jag även välkomna att man införde ett båtregister igen. Då skulle vi kunna identifiera skoterförarna på ett annat sätt, säger Per Engvall.

Även i Göteborg är vattenskotrarna ett återkommande problem. Förra året omkom en person i sjön Aspen i samband med en vattenskoterolycka. I juni körde en person på vattenskoter in i en plank i Torslanda och fördes till sjukhus med frakturer på armar och ben.

Enligt sjöpolisen Marie Felten sker ett par allvarliga olyckor varje år.

– Det är som motorcyklar på vatten. De kör ofta fort. De kör nära andra. Många vill gärna visa upp sig och då vill de vara på platser där andra människor vistas.

Problemet är ofta störst vid större badvikar i längs med Västkusten, enligt Felten, men även i Göta älv där större delen av sjötrafiken är yrkestrafik.

– I älven kan man stöta på stora passagerarfartyg och containerbåtar. Dessa har ingen chans att göra en undanmanöver om en vattenskoter skulle hamna framför dem. Det larmar de ofta om. Dessutom finns olika fartbegränsningar i älven och det är viktigt att känna till trafikreglerna när man ger sig ut, säger hon.

Marie Felten välkomnar därför den nya lagstiftningen om förarbevis för vattenskotrar som ska införas nästa år.

– Men jag hade gärna sett att de hade gjort lagstiftningen bredare, att den även omfattade ribbåtar. Vi kan se liknande problematik där. De låter inte lika mycket och får inte samma mediala uppmärksamhet men det finns ett lika stort behov av utbildning där, säger hon.

Ämnen i artikeln

Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt