Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Postens paket flyttar in i trapphuset

Snart får även sjöstadsborna paketboxar i trappuppgången, likt de boende på Petite Rue i Paris där man samarbetar med franska La Poste. När paketet har levererats får ­mottagaren ett sms med en kod till boxen.
Snart får även sjöstadsborna paketboxar i trappuppgången, likt de boende på Petite Rue i Paris där man samarbetar med franska La Poste. När paketet har levererats får ­mottagaren ett sms med en kod till boxen. Foto: Combiplate

Nästa år ska de som bor i Hammarby Sjöstad i Stockholm få paketboxar i trapp­husen.

”Man ska både kunna ta emot och returnera paket i sin paketbox”, säger Göran Nylén, vd på Combiplate som står för tekniken.

Företaget har bland annat redan installerat serviceboxar i fastigheter i Paris i samarbete med LaPoste och nästa år är det sjöstadsbornas tur att få paketen direkt hem i lådan. Pilotprojektet görs tillsammans med bostadsrättsföreningar i Hammarby Sjöstad och flera e-handelsföretag och logistikoperatörer.

– Vår ambition är att starta direkt efter sommaren och installera fastighetsnära paketboxar i 15–20 flerfamiljshus i Hammarby sjöstad, säger Göran Nylén, vd på Combiplate och projektansvarig.

Paket som i dag kräver utlämning via ombud eller annat hämtställe kommer att kunna levereras direkt till paketboxen.

Mottagaren får då ett sms om att ett paket har levererats och kan via mobiltelefonen få en kod för att öppna boxen.

– Vår erfarenhet från Frankrike visar att kunden handlar mer och att returtiderna på varor som den inte är nöjd med blir kortare. Kunderna provar varorna och returnerar det de inte vill ha i sin paketbox, ofta inom några timmar, och så hämtas det dagen efter, säger Göran Nylén.

Nästa steg blir att erbjuda leverans i trappen för matkassar och livsmedel. Den vanliga e-handeln ökar med cirka 16 procent om året, medan dagligvaruhandeln ökar med 40–45 procent årligen.

– Matkassar är jätteintressant och vi vill gärna engagera matleverantörer i projektet. Men då måste vi hitta lösningar för att hantera livsmedel och erbjuda särskilda lådor med bättre isolering eller kylning, säger Göran Nylén.

Postnord är än så länge inte med i pilotprojektet.

– Vi har testat paketboxar på 500 hushåll i Danmark och det uppskattas av konsumenterna. Men vi har inga planer på att prova det i Sverige än eftersom det inte finns någon riktig affärsmodell, säger Arne B Andersson, e-handelsspecialist på Postnord.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.