Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Premiär för pendelbåt från Ekerö till City

160 passagerare och 25 cyklar trängdes på premiärturen av Stockholms nya pendelbåt. På en knapp timme kan Ekeröbor nu ta sig sjövägen in till stan.

Det är trångt på den regnvåta träbryggan vid Tappström i Ekerö centrum på måndagsmorgonen. Det var över ett decennium sedan det gick en pendelbåt från Ekerö till Stockholm och ett hundratal resenärer, var fjärde med cykel, köar tålmodigt inför jungfruresan.

Foto: Hampus Andersson– Det är ett stort steg framåt för pendelbåtstrafiken. De hårt prövade Ekeröborna av trängseln på Ekerövägen erbjuds nu den kanske mest avslappnade och fina trafikupplevelsen man kan få på morgonen, sade skärgårdslandstingsråd (C) Gustav Hemming.

Först ombord var Caren Sjöström från Färentuna.

– För mig handlar det inte om att spara tid utan mer om miljön och att det är kul. Jag jobbar mitt i stan och slipper ett trafikbyte. Jag tycker att det är fantastiskt om vi kan utnyttja våra vattenvägar, säger hon.

Båtlinje 89 från Ekerö blir Stockholms tredje pendellinje och ska testas i två år. Vid årsskiftet fick Riddarfjärden en pendelbåt som knyter samman södermalm och norrmalm. Dessutom går pendelbåten "Sjövägen" från Nybroviken via Nacka strand till Lidingö och Frihamnen. Den körs liksom Ekerölinjen av Ballerina rederi och lockade en halv miljon resenärer förra året, prognosen för i år är 650.000.

Fler pendelbåtar planeras, även om SL:s trassliga ekonomi temporärt stoppat alla projekt, exempelvis pendelbåten från Solna till Årsta. Landstinget utreder nu vilken båttyp som kan bli aktuell inför en upphandling.

Foto: Hampus AnderssonResenärerna på premiärturen var positiva men hade synpunkter på tabell och turtäthet. Foto: Hampus Andersson

– Pendelbåtar kan knyta samman innerstaden och lösa trängselproblem. Men det kan också vara en attraktiv resform för att lyfta statusen i till exempel miljonprogram. Vi har diskuterat båtlinjer från Järfälla till Botkyrka, säger Gustav Hemming.

Ekerölinjen är ett testprojekt som kan permanentas om två år. Politikerna på Ekerö ser gärna både tätare turer och fler båtlinjer.

– Vi behöver mer samverkan. Trafikverket medfinansierar linjen på grund av de förväntade trafikproblemen med bygget av fjärde filen på Ekerövägen. Vi utreder också busstrafik på färjan till Slagsta, säger Adam Reuterskiöld (M), kommunstyrelsens ordförande.

Rejält försenad anlände båten slutligen City. Resenärerna var positiva men hade synpunkter på tabell och turtäthet.

– Vi ska se över tidtabellen redan i december, sade Hemming.

Foto: Johan Andersson

Foto i text: Hampus Andersson

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.