Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/prisad-larare-i-tensta-jag-ar-aldrig-nojd/

STHLM

Prisad lärare i Tensta: Jag är aldrig nöjd

Pavclina Spanos får stiftelsen Berättarministeriets pris Pennsvärdet. Foto: Jonas Lindkvist

I dag får Pavlina Spanos priset Pennsvärdet, en hyllning till lärare som rustar de barn som behöver samhällets stöd mest med kreativitet och kritisk förmåga.

– Jag är aldrig nöjd, jag vill hela tiden framåt, säger hon själv.

Rätta artikel

Pennsvärdet delas ut av stiftelsen Berättarministeriet. I motiveringen står det bland annat om Pavlina Spanos kreativitet, nyfikenhet och förmåga att möta varje elev utifrån hens förutsättningar. ”Pavlina har en sofistikerad fingertoppskänsla för det pedagogiska hantverket och har tillsammans med sina elever byggt ett dynamiskt klassrum där kreativitet och kritiskt tänkande ständigt är i fokus”, skriver juryn.

I hennes klassrum på Enbacksskolan i Tensta står massvis av stolar staplade.

– Vi slog ihop två klasser och har nu 43 barn på tre lärare, säger Pavlina.

Varför det?

– Vi var tvungna, vi hade en brandskada i ett klassrum och måste sanera. Men vi såg att det var en otrolig vinstsituation att hela tiden vara tre pedagoger.

De börjar undervisningen med en gemensam genomgång och sprider sedan ut sig. Det kan vara nivågrupperingar efter kunskapsläge, det kan vara extra hjälp till de barn som behöver gå igenom något en gång till.

Pavlina Spanos har jobbat på Enbacksskolan i Tensta i 20 år. Foto: Jonas Lindkvist

– Det är ett vinnande koncept men det kräver väldigt mycket kommunikation. Det tog ett år, minst, att jobba ihop oss. Nu ger vi varandra jättemycket respons, det är alltid någon som tittar på dig. Det gör mig mer skärpt och alltid på tårna.

Pavlina Spanos och hennes närmaste kollegor undervisar i mellanstadiet, årskurs 4 till 6, och börjar sedan om med nästa kull fjärdeklassare. Hon började jobba på Enbacksskolan direkt efter lärarutbildningen. Till årsskiftet har hon varit här i 20 år. 

Är inte det ovanligt, att stanna så många år på samma skola?

– Nej, inte här, vi har många veteraner. Vi har ett högt söktryck till skolan, välpresterande ungdomar, jättebra föräldrar, en bra ledning och jag känner att jag utvecklas. Det finns ingen anledning att byta jobb.

Det är också väldigt bra att ”kunna stället”, menar Pavlina Spanos.

– Alla vet vem jag är. Jag har haft syskon från samma familj i skolan och känner föräldrarna. 

I dag får du priset Pennsvärdet av Berättarministeriet, en utmärkelse för lärare som stärker sina elevers språkförmåga, kreativitet och kritiska tänkande. Varför är du så bra?

– Oj, det får du fråga någon annan, säger Pavlina Spanos och håller händerna för sina rodnande kinder.

Foto: Jonas Lindkvist

Men hon tror att det handlar om engagemang, att vara engagerad i väldigt många olika frågor.

– Jag är aldrig nöjd, jag vill hela tiden framåt. Och jag vågar säga vad jag är bra och dålig på – matte och naturorienterade ämnen är inte mina starka sidor. Jag undervisar mest i svenska och engelska.

Pavlina Spanos menar att hon är bra på att ta människor och skapa kontakt med eleverna – och skapa trygghet.

Enbacksskolan har ett projekt som kallas Husmodellen och går ut på att ta reda på var i och kring skolan eleverna känner sig otrygga.

– De som går på lågstadiet är rädda för skogen vid skolan, de kallar den mördarskogen. Nu har vi alltid en rastvakt där, i skogen.

Ett annat projekt, Amor, handlar om vänskap och konflikter. Den som ser någon som verkar ensam måste ta hand om det och den som griper in i en konflikt får uppskattning för det. Föräldrarna får veta att eleven har varit en ”schyst kompis”.

Även om Enbacksskolan – förutom när det gäller nyanlända – inte har någon stor omsättning av elever är den största utmaningen, enligt Pavlina Spanos, språket.

– Vi jobbar jättemycket – alltid – med språket. Det är viktigt för att eleverna ska våga ha åsikter. Just nu arbetar vi med det muntliga, hur man stärker språket genom det.

Hur länge tänker du fortsätta som lärare?

– Så länge det är roligt. Länge.

Enbacksskolan har förskoleklass till nian och 417 elever. En grupp lågstadieelever på väg från matsalen stojar omkring i skolans entré. De hörs, ordentligt.

Hur orkar du med ljudnivån?

– Det skulle ni också göra. Eleverna jobbar stenhårt hela dagarna, det är fascinerande att de orkar ända fram till 14–14.30. De har lärt sig att de mår bra av att det är lugnt i klassrummet, säger Pavlina Spanos.

Läs mer: Läraren Jenny prisas för sin undervisning: ”Hon gör det lilla extra”