Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 15:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/prognosen-holl-inte-elen-drojer-minst-fem-dagar-till/

STHLM

Prognosen höll inte – elen dröjer minst fem dagar till

Nedfallna träd på Vätö norr om Norrtälje.
Nedfallna träd på Vätö norr om Norrtälje. Foto: Alexander Mahmoud

På torsdagen meddelade Vattenfall att prognosen för när skadorna på elnätet i Norrtälje kommun ska vara reparerade inte håller. Enligt den nya bedömningen kan även kunder på fastlandet få vänta fram till den 25 januari.  

Caroline Gyllenkrok
Rätta artikel

Under torsdagsförmiddagen meddelade Vattenfall att 8.300 kunder fortfarande saknar el efter stormen Alfrida, de flesta av dessa i Norrtälje kommun. 

Enligt den tidigare beräkningen skulle berörda kunder på fastlandet få elen tillbaka torsdag 10 januari – en prognos som inte håller. Nu meddelar Vattenfall att det kommer att dröja även innan dessa hushåll får elen tillbaka. Enligt den nya prognosen ska strömmen vara åter mellan den 15 och 25 januari. 

I ett pressmeddelande uppger Vattenfall att skadorna på elnätet är så betydande att det kommer att ta längre tid att åtgärda dem än tidigare väntat.

För kunder på öar i kustbandet är prognosen precis som tidigare att elen ska vara tillbaka senast den 25 januari.

– Situationen är fortsatt mycket svår och jag har full förståelse för de problem detta förorsakar våra kunder. Många nya fel upptäcks fortfarande i takt med att vi kommer längre ut i elnätet. Ett avbrott kan innebära att det finns fel både på mellanspänningsnätet och på lågspänningsnätet, som är det elnät som går fram till kunden. Man kan likna det med att när vi har åtgärdat motorvägen finns fler fel på avfarter och småvägar. Vår högsta prioritet är att kunderna ska få tillbaka elen så snart som möjligt, säger Annika Viklund, vd Vattenfall Eldistribution i pressmeddelandet.

Läs mer: Strömlösa mjölkbönder tvingas hyra elverk