Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-03 02:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/region-stockholm-kande-till-att-it-losningen-var-rattsosaker/

STHLM

Region Stockholm kände till att it-lösningen var rättsosäker

Miljontals samtal som ringts in till 1177 Vårdguiden sen 2013 har legat ute på nätet helt öppet.
Miljontals samtal som ringts in till 1177 Vårdguiden sen 2013 har legat ute på nätet helt öppet. Foto: Beatrice Lundborg

Region Stockholm kände till att det fanns rättsliga osäkerheter runt åtkomsten till patientuppgifter när en privat aktör verkar utomlands. Men fram till den 1 september gäller det gamla avtalet med Medhelp, som har en underlevarantör i Thailand. När tjänsten 1177 upphandlades på nytt våren 2018 ställdes krav på att verksamheten skulle bedrivas i Sverige. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in