Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Rekordmånga klagomål på varma bussar

SL har fått rekordmånga klagomål om varma bussar och tåg. På bara två månader har över 1.400 skrivelser inkommit till bolaget – jämfört med 400 under hela sommaren 2016.

Solen gassar under den loja julieftermiddagen. I en halvfull biogasdriven buss som trafikerar linje fyra jobbar luftkonditioneringen för fullt – och gör det förvånansvärt bra.

– Just nu är det inte så farligt. Men det brukar vara väldigt varmt, säger Therese Nowak, som är på väg hem mot Skanstull med barnen Milla, 4 månader, och Oliver, 3 år.

Målet är att temperaturen på bussarna ska ligga på 22 grader, men på den här bussen var det varmare än så. SL har svårt att uppnå temperaturmålet under sommaren.

De senaste åren har varma bussarna varit ett hett ämne och i år har klagomålen skjutit i höjden. Sedan i maj har det landstingsägda bolaget fått in över 1.400 skrivelser angående varma bussar och tåg, visar siffror som SL tagit fram åt lokaltidningen Mitt i.

Det är en markant ökning jämfört med tidigare år. 2014 fick SL in 300 klagomål mellan första juni och slutet av juli, 2016 fick de 400 stycken under sommarmånaderna.

– Det har varit en väldigt varm sommar hittills. När vi får in klagomål så kollar vi på dem och försöker åtgärda problemet. Innan sommaren inventerade vi också alla bussars luftkonditionering, säger Per Hallberg, presskommunikatör på SL.

Han berättar att många bussar på de vältrafikerade linjerna snabbt blir varma eftersom mycket varm luft släpps in när folk går av och på.

– Det kan bli väldigt varmt när yttertemperaturen är över 30 grader.

Under senare år har SL satsat stort på att utrusta fler bussar med luftkonditionering. Omkring 70 procent av SL:s 2.200 bussar har i dag AC, varav samtliga som trafikerar stombusslinjerna. Entreprenören Arriva – som sköter busstrafiken i vissa områden – har tidigare skyllt värmen på busschaufförerna som de menar inte vet hur man använder luftkonditioneringen.

I dag finns det inget exakt krav på hur varmt det får vara på bussarna, mer än att det ska vara en ”god luftkvalitet”. Skyddsombudet och busschauffören Yoseph Yohannes hade välkomnat en maxgräns.

– Vi skulle gärna se att det ställdes ett sådant krav, så det inte riskerar att bli varmt som i en bastu. Generellt är det inga problem med de bussar som har fungerande luftkonditionering. Men det vore bra om man kunde dimma de stora rutorna på något sätt, säger han.

Flera pendel- och tunnelbanesträckor trafikeras av ersättningsbussar över sommaren. SL ser ingen koppling till de många klagomålen.

– Även ersättningsbussarna ska följa de allmänna kraven. Vi ser ingen koppling, säger Per Hallberg, presstalesperson för SL.

Flera av busstrafikanterna som DN pratar med tycker att öppningsbara fönster vore en bra idé.

Läs mer: ”DN tar tempen på lokaltrafiken i Stockholm”

– Man borde kunna öppna dem. Jag tycker att det är väldigt varmt på bussarna, framför allt på 54:an som jag ofta åker, säger Gun-Britt Johnsson, som åker linje ett tillsammans med dottern Laura Löfgren och blandrashunden Pedros.

Men SL vill inte installera öppningsbara fönster och takluckor eftersom de menar att det skulle motverka luftkonditioneringen.

– Luftkonditioneringen fungerar bäst när fönstren är stängda, som i en bil. Därför är det inte aktuellt att ändra det, säger Per Hallberg på SL.

Busschauffören Agneta Österlind, som ska köra fyrans buss från Fridhemsplan, har inga problem med temperaturen när hon kör.

– Vi kontrollerar ac:n själva från förarhytten och det är samma temperatur hos oss som ute i bussen. Vissa chaufförer gillar värme. En del har till och med stolsvärmen på nu under sommaren, säger hon.

Socialdemokraterna i landstinget kräver nu att alla bussar i länet ska ha fungerande luftkonditionering. Till lokaltidningen Mitt i säger trafiklandstingrådet Kristoffer Tamsons (M) att alla nya bussar har ac som krav, och att han har säkerställt att SL arbetar med frågan.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.