Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Ringvägen kan delas av för tusentals bostäder

Nybyggen mitt på Ringvägen skulle kunna ge Södermalm 1.500 nya bostäder
Nybyggen mitt på Ringvägen skulle kunna ge Södermalm 1.500 nya bostäder Foto: Aleksander Wolodarski Arkitektkontor AB och Brunnberg & Forshed Arkitektkontor AB

Ringvägen är en osedvanligt bred stadsgata. Om den görs om till två normala gator finns det plats för 1.500 nya bostäder i mitten. Samtidigt försvinner en barriär mellan södra Södermalm och resten av innerstan.

Texten har tillfogats en rättelse.

Ringvägen av i dag är en skapelse av den så kallade Lindhagenplanen från 1866. Grundläggande i planen, vars huvudskapare var Albert Lindhagen, var att det ganska trånga Stockholm skulle få boulevarder, märkesbyggnader och parker i relativt centrala lägen.

På Södermalm anlades Tantolunden och Ringvägen. Ringvägen hamnade en bra bit utanför stadsbebyggelsen och först efter 1900 byggdes stenstad på båda sidor om boulevardens östra del. Det dröjde ytterligare flera decennier innan det började byggas mellan Skanstull och Zinkensdamm. Den bebyggelsen blev glesare och olik den östra delen som är livfull.

Stockholmshem har i likhet med flera andra byggherrar ritat på projekt för att fylla gluggar i den glesa bebyggelsen längs Ringvägen.

– När vi träffade arkitekterna Aleksander Wolodarski och Sören Eriksson blev vi övertygade om att vi borde ta ett helhetsgrepp, säger Calle Wikerman, chef för fastighetsutveckling på Stockholmshem.

Mötet ledde till planen ”Ringvägen – Söders nya aveny” som är ett förslag till bebyggelse mitt på den 48 meter breda vägen.

Den ger möjlighet till 1.000–1.500 nya bostäder beroende på hur de nya byggnaderna placeras. Det går att bygga så att det bildas en smal lokalgata norr om husen och en bredare gata söder om husen eller vice versa. Det går också att bygga lite högre hus precis i mitten med enkelritade gator på båda sidorna och får fram omkring 1.500 bostäder.

– Att bygga i mitten ger flest nya bostäder och är nog bäst ur flera aspekter. Ett bekymmer är att vi då måste hantera trafikbuller från två håll, säger Sören Eriksson, arkitekt på Brunnberg & Forshed.

Mer än 1.000 nya bostäder i ett centralt läge där det inte behövs nya busslinjer eller tunnelbanor är ett starkt argument när planerna presenteras för politiker.

– Politiker kan se det här som en bra förtätning. Det långsiktiga för oss som arkitekter är att få hela Södermalm att hänga samman. Vi kan skapa en trivsam förtätad innerstadsstämning, det är den intressantaste utgångspunkten, förklarar Aleksander Wolodarski, som varit planarkitekt i Stockholm och nu driver eget arkitektkontor.

En viktig del är att skapa attraktiva korsningspunkter där det blir naturligt med butiker, restauranger och annat som hör till en attraktiv stadsmiljö. I planförslaget blir korsningarna med Hornsgatan, Tantogatan/Södermalmsallén, Rosenlundsgatan, Götgatan och Katarina Bangata sådana centrala platser.

Ringvägen enligt Lindhagenplanen blev aldrig mer än en mycket bred överdimensionerad väg. Dagens trafikmängder behöver alla de huvudfiler och sidofiler som gatan i dag består av och gångstråket mellan huvudgatan och sidogatorna lockar inte många flanörer.

– Tiden är mogen att bygga staden på ett annat sätt. Om vi väljer att se den breda gatan som en resurs så kan vi göra något bra. Det behöver ju inte vara enbart bostadshus. Man kan tänka sig ett museum, ett bibliotek och mycket annat, säger Sören Eriksson.

På Ringvägens södra sida planeras redan flera andra bostadsprojekt. Tanken är att stora delar av Södersjukhusets östra område ska bli bostadsområde när det nya akutsjukhuset – som ska byggas på sjukhusområdets västra del – står klart. Även vid Skanstullsbroarna och Eriksdalsbadet finns tomrum som kanske också fylls med bostäder.

– Allt som ligger söder om Ringvägen skulle vinna på en omdaning så att vi får fler bra passager över vägen och bygger ihop hela Södermalm. Att ta sig över Ringvägen i dag är som att ta sig över en motorväg, säger Calle Wikerman.

Planerna för Ringvägen har presenterats för flera politiker och stadsbyggnadsansvariga.

– Det här är ännu på idéstadiet. Det finns säkert flera hinder men det borde gå att bygga åtminstone på en del av Ringvägen, som ju inte är en särskilt lyckad miljö i dag, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S).

Foto:

Fakta. Ringvägen

Ringvägen kunde ha varit en ännu värre barriär. Ursprungligen skulle den fortsätta genom Skinnarviksberget ner till Söder Mälarstrand och rakt genom Vitabergsparken till Folkungagatans östra del.

Ringvägen är 48 meter bred och innerstadens näst bredaste gata. Valhallavägen är 65 meter bred, Karlavägen är 40 meter bred och Sveavägen 33 meter bred. Albert Lindhagen ville egentligen göra Sveavägen 70 meter bred – som Champs-Élysées i Paris varifrån Lindhagen hämtade det mesta av sin inspiration.

Vanliga stadsgator i Stockholm är ofta 11–12 meter breda, lite större huvudgator 18–20 meter breda och de viktigaste huvudgatorna som Hornsgatan och Sankt Eriksgatan är omkring 25 meter breda.

Rättelse 2016-02-20 11:00
I en tidigare version av texten fick Roger Mogert fel partibeteckning.
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.