Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 09:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/riskerna-okar-med-hogre-tryck-pa-slussen/

STHLM

Riskerna ökar med högre tryck på Slussen

Slussens smala perronger kommer inte att breddas under ombyggnaden. Foto: Mickan Palmqvist

Om nio år – 2028 – ska nya Bytespunkt Slussen vara i drift. Vänsterpartiet vill möta den ökande trängseln med öppna spärrlinjer och plattformsdörrar i tunnelbanan. Miljöpartiet gick till val på öppna spärrar 2018, men regerar nu i regionen tillsammans med M, C, L och KD.

– Vi vill fortfarande ha öppna spärrlinjer, men det är inte vad vi har kommit överens om i koalitionen, säger kollektivtrafikregionrådet Tomas Eriksson (MP).

Regionen ska för, grovt uppskattat, drygt en miljard kronor renovera Slussens t-banestation. Brandsäkerheten i tunnelbanan ska förbättras och gestaltningen rustas upp. Bytespunktens olika delar – med t-bana, bussar och Saltsjöbanan – ska knytas ihop, fler hissar installeras från plattformarna i flera nivåer och entrén mot Hökens gata rätas upp. 

Däremot breddas inte perrongerna, det anses vara för komplicerat och ta för lång tid.

Vänsterpartiet menar därför att det är viktigt att den fortsatta utredningen studerar åtgärder för att öka passagerarnas trygghet på perrongerna, där det redan i dag råder omfattande trängsel. En sådan möjlig åtgärd är att införa plattformsdörrar.

– Station Slussen är så trång redan i dag. Det är smala perronger och vi vill ha plattformsdörrar på de tio stationer i tunnelbanenätet som är mest trånga för att hindra att någon faller ner på spåren, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.

Tomas Eriksson håller med, delvis.

– Jag tror personligen att det optimala är plattformsbarriärer, men vi måste analysera det dels budgetmässigt och dels om det är praktiskt möjligt, säger han.

Ett fullskaletest av plattformsbarriärer ska inledas i slutet av 2019 eller början av 2020 på stationerna Medborgarplatsen och Åkeshov. 

– Men plattformsbarriärer vid Slussen är inget jag kan lova, säger Tomas Eriksson.

Vänsterpartiet vill se öppna spärrlinjer vid alla entréer i tunnelbanan. Foto: Nicklas Thegerström

Vänsterpartiet anser att man i utredningen också bör undersöka hur resenärsflödena och tillgängligheten skulle kunna underlättas av en lösning med öppna spärrlinjer. 

– Vi vill inte bara ha öppen spärrlinje från Nacka/Värmdöbussarna utan vid alla entréer till tunnelbanan, det förbättrar också säkerheten och underlättar vid utrymningar. Tanken är att skapa större flöden, människor får själva ta ansvar för att de har en giltig biljett, säger Anna Sehlin.

Det finns ingen majoritet för öppna spärrlinjer i den blågröna alliansen men Tomas Eriksson menar att ”det är en möjlig åtgärd om den uppfyller det resultat vi vill nå”.

– Men det handlar inte om ett steg mot öppen spärrlinje i hela systemet, utan snarare ungefär som i Liljeholmen där du inte behöver visera biljetten en gång till om du kommer med tunnelbanan och ska vidare med buss, säger han.

Trafikförvaltningen konstaterar i sin utredning att riskerna för incidenter på plattformarna kommer att öka med ytterligare trängsel. I Slussen kommer flödena och trängseln att öka med ökad inflyttning fram till dess att Hagsätragrenen blir blå linje och passerar station Sofia istället för Slussen samt att tunnelbanan till Nacka blir färdig år 2026. Efter det lättar flödena under ett antal år innan de återigen ökar.

Tomas Eriksson (MP), kollektivtrafikregionråd. Foto: Fredrik Hjerling

Men ytterligare resenärsmängder till följd av en ökad kollektivtrafikandel har inte studerats närmare, ”eftersom stationen är så pass trång på vissa platser under rusning. Tillväxt av resenärer i bytespunkten utöver prognosen för 2050 behöver till stor del ske utanför rusning”, skriver trafikförvaltningen.

– Vi har föreslagit en särskild biljett för pensionärer i icke-rusningstid och att man bör undersöka en senarelagd skolstart. Men rusningstiden är mycket längre nu än tidigare, det finns inte jättemycket luft i systemet, säger Anna Sehlin.

Tomas Eriksson konstaterar att trycket på Slussen kommer att öka.

– Vi är uppmärksamma på frågan och kommer att göra fördjupade analyser av bland annat resenärsflöden. Snabbare flöden innebär att det blir mindre ansamlingar av folk. Vi har också diskuterat att minska omkretsen på plattformarnas mittpelare med 10–20 centimeter, det spelar faktiskt roll.

Läs mer: SL:s grepp för att stoppa fuskåkare – biljettkontroll direkt efter spärrarna 

Läs mer: Drygt sju av tio vill ha t-bana till Täby 

Läs mer: Från Slussen till Skarpnäck – så växte Stockholms tunnelbana fram