Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Så blir Slussens nya bussterminal

Illustration: Link Arkitektur

Nu presenterar Stockholms stad den nya planen för en bussterminal i Katarinaberget. Fram till den 12 juli kan alla som vill lämna synpunkter på bygget.

Den förra detaljplanen för terminalen upphävdes av Mark- och miljödomstolen i december 2013, framför allt för att den inte hade varit ute på ett eget samråd.

Från och med i dag och till den 12 juli finns planen att se i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan, den 14 juni hålls ett samrådsmöte i Medborgarhuset på Södermalm.

– Det här planförslaget syftar till att säkerställa framtida möjligheter till effektivt och säkert resande mellan Nacka-Värmdö och centrala Stockholm, säger planhandläggare Fredrik Meurling.

Enligt planen ligger den nya bussterminalen inrymd i helt nya bergrum som sprängs in under Katarinavägen och Mosebacke. Den rymmer sex ankomstplatser, 17 avgångsplatser och 17 platser där bussarna väntar på nästa tur. Väntytor skiljs från bussarna genom glasväggar och glasdörrar, en liknande lösning finns redan i dag vid bussterminalen under Liljeholmstorget.

Avståndet mellan tunnelbaneperrong och den längst bort liggande avgångsplatsen blir 340 meter, betydligt längre än dagens 225 meter. ”De ökade gångavstånden ska ses i ett sammanhang där terminalen erbjuder en tryggare och trevligare miljö än dagens terminal och där alla trafikantytor är inomhus”, skriver Stockholms stad i planförslaget.

Foto: White Arkitekter/Link ArkitekturIngång för resenärer från Katarinavägen. Illustration: White Arkitekter/Link Arkitektur

Bussarna angör terminalen från Stadsgårdsleden via en infart parallellt med leden, under Saltsjöbanans spårområde. Resenärernas huvudentré ligger mot Katarinavägen i en ny entrébyggnad som sammanbyggs med den befintliga tunnelbanebyggnaden.

Ytterligare en entré finns nere vid kajen, intill Stadsgårdsleden, i Lokattens trappor som åter öppnas för allmän gångtrafik mellan Katarinavägen och Stadsgården.

Staden planerar att klubba detaljplanen i kommunfullmäktige vårvintern 2017, börja bygga 2019 och ha bussterminalen färdig att tas i bruk 2023–2025.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.