Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Så kan Nya Slussen bantas

1 Skönhetsrådet tror inte att det behövs en väldig bussterminal i Katarinaberget när Nacka får tunnelbana. 2 Lägre bebyggelse på kajen. 3 Bort med glashusen ovanpå Slussen. 4 Katarinaparken och terrasserna mot vattnet måste göras bättre. 5 En smalare bro med sex filer räcker.
1 Skönhetsrådet tror inte att det behövs en väldig bussterminal i Katarinaberget när Nacka får tunnelbana. 2 Lägre bebyggelse på kajen. 3 Bort med glashusen ovanpå Slussen. 4 Katarinaparken och terrasserna mot vattnet måste göras bättre. 5 En smalare bro med sex filer räcker.

Färre hus, smalare väg – och mindre bussterminal. Så kan Nya Slussen bli en acceptabel lösning för alla parter.

Det menar Skönhetsrådet, som lägger fram ett konstruktivt bantningsförslag som kan göra Nya Slussen bättre – och billigare.

Inför bygget av dagens Slussen pågick en långvarig strid om hotade kulturvärden. Den gällde i första hand Södra Stadshuset – nuvarande Stadsmuseet – som byggdes på 1600-talet och ritades av Nicodemus Tessin d.ä. Det skulle rivas för ge plats åt en monumental plats och det var Skönhetsrådet som tog kontakt med arkitekten Tage ­William-Olsson och förmådde staden att välja en trafiklösning som skonade Södra Stadshuset.

I debatten om Nya Slussen har Skönhetsrådet i flera inlagor riktat skarp kritik mot stadens förslag för att det inte håller tillräckligt hög arkitektonisk klass, förstör viktiga utsikter och har en överdimensionerad trafikbro. Skönhetsrådet har fått begränsat gehör för synpunkterna och nu vill rådet försöka förbättra Nya Slussen. I en skrivelse till den grupp som den nya rödgrönrosa alliansen i Stadshuset tillsatt för att genomlysa Slussenprojektet betonar Skönhetsrådet att den inte bara får ägna sig åt att syna ekonomin.

– Om de bara fokuserar på ekonomin finns det en uppenbar risk att alla detaljer som kostar en slant, bantas bort. Då kan det bli hur tråkigt som helst, säger Skönhetsrådets sekreterare Henrik Nerlund.

Skönhetsrådet föreslår flera förändringar som ryms inom detaljplanen för Nya Slussen och den kommande detaljplanen för det nya bussterminalen.

En minskning av bussgaraget. Skönhetsrådet tror inte att det behövs en väldig bussterminal i  Katarinaberget när Nacka får tunnel­bana. Om den bantas blir det närmare till tunnelbanan för bussresenärerna. Där finns troligen det stora summor att spara eftersom enbart terminalen beräknas gå på över en miljard kronor.

Lägre bebyggelse på kajen. Höga hus förstör Södermalms siluett med den nakna bergbranten. De förstör dessutom utsikten från husen bakom. De minskade intäkterna för byggrätterna för lägre hus kan kompenseras av att staden slipper betala höga ersättningar för förstörd utsikt.

Bort med glashusen ovanpå Slussen. Skönhetsrådet förstår varken glashusens arkitektoniska värde eller den ekonomiska kalkylen för dem. Glashusen blir inte genomskinliga utan mörka i solljus och ljuslyktor i mörker. Eftersom staden tänkte ha dem för kulturella ändamål ligger det stora besparingar i att inte bygga dem. Skönhetsrådet kan tänka sig ett hus – gärna runt.

Katarinaparken och terrasserna mot vattnet måste göras bättre. Skönhetsrådet befarar att såväl parken – som rådet i sig applåderar – och terrasserna ned mot vattnet kan bli ödsliga otrygga tillhåll, bortsett från några sommarmånader. De måste görs attraktiva även när det är två plusgrader och duggregn.

Huvudbron måste bli smalare. Skönhetsrådet förstår inte att bron måste vara åtta filer bred när trafiken över vattnet vid Slussen inte är tätare i dag än för 80 år sedan. En smalare bro med sex filer räcker. Om de båda östligaste körfälten tas bort betyder det både en billigare och en snyggare bro .

Stadsmiljön får inte bli en budget­regulator. När de ekonomiska kalkylerna för Nya Slussen spruckit finns det enligt Skönhetsrådet en uppenbar risk för att det kommer att sparas på allt som kan göra Nya Slussen till en attraktiv plats för stockholmare och turister. Skönhetsrådet betonar att det är viktigt att Nya Slussen blir bra in i minsta detalj.

– Det här betyder inte att vi gör vågen för Nya Slussen. Men vi vill försöka se till att lösningen blir så bra som möjligt. Precis som Skönhetsrådet gjorde förra gången, säger Henrik Nerlund.

En av Skönhetsrådets ledamöter – Fredik von Feilitzen – reserverade sig mot beslutet. Han vill att Skönhetsrådet uttalar sitt stöd för Slussen plan B som innebär att Slussen rivs och byggs upp igen i samma form. Den grupp som utreder Slussen ska lämna sin utredning i slutet av januari.

Fakta. 5 punkter

1 Skönhetsrådet tror inte att det behövs en väldig bussterminal i Katarinaberget när Nacka får tunnelbana.

2 Lägre bebyggelse på kajen.

3 Bort med glashusen ovanpå Slussen.

4 Katarinaparken och terrasserna mot vattnet måste göras bättre.

5 En smalare bro med sex filer räcker.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.