Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-04 08:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sa-togs-sl-beslutet-som-ger-trangsel-pa-bussarna/

STHLM

Så togs SL-beslutet som ger trängsel på bussarna

Bild 1 av 2
Foto: Beatrice Lundborg, Beatrice Lundborg, Beatrice Lundborg
Bild 2 av 2
Foto: Beatrice Lundborg

Trängseln i busstrafiken uppkom efter ett beslut som Folkhälsomyndigheten menar riskerar äventyra svenskarnas hälsa. Nu kan DN berätta om processen bakom SL-beslutet – och hur kollektivtrafiken sedan gick på lågvarv samtidigt som bussförare har velat jobba mer.

Coronavirusets framfart har blivit alltmer uppenbar för stockholmarna sedan det första dödsfallet den 11 mars. Kaféer, restauranger och barer är i det närmaste helt utan gäster. Bakgrunden är uppmaningar om att hålla den sociala distansen och undvika folksamlingar för att undvika en häftig ökning av smittan.

Men i måndags fick pendlarna en chock. Bussarna var på många håll både försenade och fullsmockade med människor. Flera resenärer har vittnat om att de motvilligt gick på och trängdes med de andra passagerarna. Alternativet skulle vara att inte kunna ta sig till jobbet.

Nu kan DN berätta att beslutet att dra ner på busstrafiken togs vid ett möte mellan SL och vd:arna för trafikoperatörerna MTR, Keolis, Nobina och Arriva, bland andra. I ett mejl förklarar Claes Keisu vid SL:s pressavdelning att både SL:s vd Sara Catoni och flera andra höga chefer inom förvaltningen medverkade på mötet, som skedde via telefon på eftermiddagen den 19 mars.

SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg var också närvarande. 

– På det mötet tryckte vi på knappen. Det fungerar så att vi lägger en beställning till operatörerna och den formella beställningen lades torsdag eftermiddag, säger hon.

Hon berättar att det under veckan inför mötet hade varit en pågående diskussion med operatörerna kring förmågan att upprätthålla kapaciteten i kollektivtrafiken med tanke på det stora antalet sjukskrivna förare. SL har tidigare i veckan hänvisat till siffror på runt 20 procents frånvaro.

På mötet bestämdes därför att busstrafiken och lokalbanorna skulle gå ner på en reducerad tidtabell som skulle förstärkas framför allt i rusningstrafik för att kunna möta stockholmarnas behov.

Suss Forssman Thullberg säger att beslutet motiverades genom att kollektivtrafiken måste vara robust och förutsägbar för pendlarna under lång tid framöver. 

– Orsaken var att vi såg och ser ett ansträngt personalläge och vi vet att vi har att hantera en situation i mellan tre och sex månader framöver som är oerhört ansträngt och det måste vi ta höjd för, säger hon. 

Det har höjts kritiska röster som beskyller SL för att använda det här tillfället för att spara pengar. Ligger det något i det?

– Nej, absolut inte. Det säkraste uttrycket för det är att vi fortfarande betalar våra trafikentreprenörer som om de körde trafiken helt som vanligt. Det gör vi för att de ska ha en chans att klara sin ekonomi. Det finns inte en krona inblandad i det här för SL:s del, säger Suss Forssman Thullberg.

Trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) deltog inte själv på telefonmötet. Men dagen efter beslutet förkunnade han själv nyheten på en presskonferens. 

– Med start på måndag inleder vi kraftig reducering av lokaltrafik, på tydligt märkbart sätt. Vi måste prioritera så att trafiken är hållbar och robust, sade han enligt Aftonbladet.

Måndagen kom och en del bussar liknades av missnöjda pendlare vid sardinburkar. Kritiken växte snabbt till stormstyrka och SL var i skottgluggen. På deras Facebooksida har det skrivits över 1.200 kommentarer från drabbade stockholmare som ventilerar sin ilska över situationen. 

På tisdagen riktade även Folkhälsomyndigheten kritik mot hur SL inte lyckas tackla problemet med trängsel i Stockholms kollektivtrafik. I ljuset av det ökande antalet dödsoffer i virusepidemin är riskerna självklara. De trånga bussarna kan bli smittohärdar som kan generera nya dödsfall.

Samtidigt har det kommit kritik från bussförare. Flera som DN har talat med förnekar den stora personalbristen som SL och operatörerna har hänvisat till. I stället talas det om mängder med bussförare som vill jobba – men som inte rings in. 

– Det känns ju helt jävla barockt. De har skitit i det blå skåpet när de tog det här beslutet. Ja, vi har sjukskrivna. Men vi har massor med behovsanställda att ringa. Det finns hur mycket chaufförer som helst, säger en busschaufför till DN.

Även facket förnekar att sjukskrivningarna hittills skulle ha varit så stora att man var tvungen att skära så drastiskt i tidtabellerna.

 – Vi känner inte igen beskrivningen att det skulle råda så stor personalbrist. Man kunde ha behållit den här turtätheten, säger Kommunals förbundsordförande Mario Gavran till DN på onsdagen. 

Mitt under busskrisen kom plötsligt ett utfall från högsta ort. Kristoffer Tamsons deklarerade på tisdagen på sin egen Facebooksida att han inte vill ”höra om några helgtidtabeller eller rastlösa bussförare”. 

”Ta in timanställda, övertid och andra förare som kan ställa upp. Det är inte en rekommendation. Det är en order”, står det vidare i inlägget.

Och redan dagen efter började en febril aktivitet hos operatörerna, enligt samstämmiga uppgifter från flera i branschen. På torsdagen var problemen i busstrafiken betydligt mindre än tidigare under veckan. 

Den samlade bilden är att den första åtgärden med tydligt reducerade tidtabeller nu har landat i ett mer balanserat läge utan alltför stor trängsel i kollektivtrafiken. En fackligt engagerad person berättar hur beslutet verkar ha tagits alltför hastigt. 

– Det var ett illa underbyggt beslut. Analysen var inte lagd än. De handlade väldigt mycket i panik. Som vi ser det försöker de nog inte spara några pengar. Det har jag inte sett några tecken på från varken SL eller operatörerna, säger han.

SL:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg berättar att den nuvarande situationen är mycket kostsam för SL och att avtalen med operatörerna måste förhandlas om i den nu uppkomna situationen.

Du säger att SL betalar operatörerna samma ersättning som i vanligt läge. Det måste väl innebära att det finns pengar för dem att tjäna när de nu kör mindre än annars?

– Ja, det skulle kunna innebära att en enskild operatör skulle kunna tjäna pengar. Men vi har faktiskt förutsatt att våra operatörer är lojala med kollektivtrafiken, med SL och med stockholmarnas behov, säger Suss Forssman Thullberg.

Hur tycker du att de förändrade tidtabellerna föll ut på måndagen?

– Vår förväntansbild var att det skulle fungera bra och att det inte skulle bli trängsel. Ur det perspektivet fungerade det inte bra, nej. 

Hur kommer det sig att tunnelbanan går som vanligt men att bussarna har haft problem?

– De olika operatörerna gör sina egna bedömningar i den här situationen. Det är lite en fråga om att respektive operatör bedömer sin egen sårbarhet. Men det är inte helt ologiskt att MTR som kör tunnelbanorna känner sig lite mer trygga med sina förare som sitter i sin förarhytt än operatörerna som kör buss.

Läs mer: Lisa Magnusson: Dumsnålheten äventyrar folkhälsan