Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Saheens hjärta stannade under it-haveri

En patient fick allvarliga skador vid ett hjärtstopp samtidigt som Nya Karolinskas hjärtlarm inte fungerade. DN kan nu avslöja att mannen, en 52-årig trebarnspappa utan familj i Sverige, avled två veckor senare av sina skador. DN har intervjuat hustrun och var med vid Stockholmsmoskén då vännerna tog farväl.

Middagsbönen är just avslutad i moskén på Södermalm i Stockholm. En grupp män dröjer sig kvar för en särskild ceremoni, en bön och ett sista farväl av vännen, Saheen Hawlader, som ligger i den svepta kistan.

— Jag ska berätta lite om bror Saheen. Han kom till Sverige för att han tänkte att han skulle göra det bättre för barnen. Han hade ett handikappat barn i Bangladesh, säger Hussain Zakir, ordförande för muslimska föreningen i Botkyrka.

Efter bönen lyfter vännerna upp kistan och bär den genom salen.

— Jag är jätteledsen. Vi var nära vänner. Jag vet inte vad familjen ska leva av. Jag trodde aldrig att det skulle gå så här, säger Ahamed Alaodin, hans vän och arbetsgivare, som kommer från samma by i Bangladesh.

Där befinner sig hustrun. När vännerna ringer upp henne gråter hon sakta och tittar in i mobilkameran. Hon håller fram sina barn, en femårig pojke och en svårt handikappad 9-årig flicka. Äldsta 17-åriga dottern ser vi inte.

— Gud, jag vet inte. Gud, säger hon på frågan om hur hon ser på framtiden.

Det var den 9 november som 52-åriga Saheen Hawlader kom in till akuten vid Huddinge sjukhus, han andades tungt och hade bröstsmärtor.

Enligt källor till DN på sjukhuset visade EKG och samtliga mätvärden samstämmigt på tydliga symtom: han hade en pågående hjärtinfarkt, och var i akut behov av en bypassoperation.

Han blev inlagd på sjukhuset. Först fem dagar senare fick han genomgå en kranskärlsröntgen. Kort därpå stannar hans hjärta, fortfarande på Huddinge sjukhus.

Läkarna lyckades häva hjärtstoppet och han skickades från Huddinge sjukhus till Nya Karolinska i Solna – för en akut bypassoperation. Men här sattes han på väntelista för operation.

Samtidigt, då sjukhuset i mitten av november drabbades av nätverksproblem som gjorde att hjärtrytmövervakningen inte fungerade, slutade Saheen Hawladers hjärta att slå igen. Enligt DN:s källor kan det ha dröjt flera minuter innan hjärtstilleståndet upptäcktes på grund av den felande tekniken.

Efter 45 minuters hjärt-lungräddning vaknar han upp även denna gång, men då var hans tillstånd så dåligt att han lades i ECMO, avancerad hjärt-lungmaskin. Hjärtat och resten av kroppen hämtade sig aldrig efter den allvarliga incidenten, enligt DN:s källor. Måndagen den 4 december beslutade läkarna att avbryta behandlingen. Klockan 17.22 avled han – nästan en månad efter att han kommit in till akuten.

DN intervjuar hustrun Shajeda Begum, 39, från familjens hem i staden Barisal i Bangladesh, via tolk och videolänk.

Hon väntar på att få hem sin mans kropp för att kunna begrava honom. Han hade inga anhöriga i Sverige, men hans vänner och muslimska föreningen här har samlat ihop 70 000 kronor för att kunna flyga hem honom, hans kläder och för att hjälpa familjen.

Mellan tårarna uppger hon att maken inte sagt att han känt sig sjuk. Och att ingen svensk läkare under den nära månadslånga sjukhusvistelsen har kontaktat henne. Det är via kollegorna på den indiska restaurangen där han jobbade som diskplockare, som hon fått uppdateringar om att han blivit sämre och dött.

— Jag mår inte bra, säger hon.

Hon har inte heller informerats om att han tvingats vänta i veckor förgäves på en operation. Eller om att det it-haveri som drabbade Nya Karolinska som påverkade hjärtövervakningen på sjukhuset.

Hon vet ingenting om kaoset som råder på världens mest högteknologiska och dyraste sjukhus.

— Han tog sig till Sverige eftersom han visste att vården här är bäst i världen. Hans mål var att få uppehållstillstånd och jobba ihop tillräckligt med pengar för att ta hit sin familj och få vård åt sin lilla flicka, säger Ahamed Alaodin, när DN träffar honom och fyra andra vänner till den avlidne inne på arbetsplatsen restaurang Great India. Saheen hade varit ett år i Sverige, innan dess i Grekland.

— Han var en bra man, en fin kille. Väldigt snäll och rolig, säger Ahamed Alaodin.

Vännerna besökte honom frekvent på sjukhuset och fick besked från läkarna att han nog skulle bli bra efter operationen.

— Men de väntade. Varför väntade de? När han blivit mycket sämre och flyttats till en annan avdelning, fick vi veta från en kille som hört på nyheterna om att hjärtövervakningen på sjukhuset inte fungerat. Tänk om det har drabbat Saheen, säger Nadir Hossain.

Vad vännerna inte informerats om från sjukhuset är omständigheterna kring det tekniska haveriet, och att sjukhuset planerar en lex Maria-anmälan.

— Vi kommer att göra en anmälan. Om läkarna och sjukhuset gjort fel måste staten ta ansvar för Saheens familj. De har ingen nu, säger Ahamed Alaodin.

Fyra av de fem vännerna som DN träffar på restaurangen var med vid dödsögonblicket. Läkarna hade meddelat att maskinerna som höll Saheen Hawlader vid liv skulle kopplas ur klockan 17.

Vännerna filmade ögonblicket, och DN får ta del av filmen: Läkaren trycker på en kontrollpanel, systemen stängs av. Bröstkorgen under det blå landstingstäcket slutar häva sig. 52-åringen drar två sista suckar. Sedan är allt stilla.

Källor till DN är illa berörda över det som hänt.

— Med de symptom han hade och tillståndet han var i borde han fått en kranskärlsröntgen inom ett dygn. Men han fick inte röntgen förrän under dygn fem. Han ligger och väntar på bypassoperation, på grund av platsbrist. Hade han haft ett Svensson-namn hade han fått operation direkt. Man blir så in i helvete arg över hur det här har gått till! säger en källa inifrån Karolinska sjukhuset.

Enligt källorna har händelserna väckt mycket diskussioner internt.

— Det har sagts att det ska göras en lex Maria. Man upprörs över trögheten i systemet och upplevelsen av att ledningen försöker mörka. Man drar det här i långbänk och hoppas på att medierna ska tröttna. Det är inte transparent.

Sjukhuset har tidigare uppgett för DN att lex Maria-anmälan ska göras för att patientens förvärrade tillstånd kan ha varit kopplat till nätverksstörningarna. Enligt Marie Björnstedt Bennermo, chefläkare på Karolinska, ska sjukhuset göra en lex Maria-anmälan.

— I samband med den görs en händelseanalys. Eftersom vi hade problem med IT och tekniken samtidigt så blir utredningen mer komplex. Vi räknar med att den ska vara inlämnad till Ivo inom den stipulerade tiden två månader, säger Marie Björnstedt Bennermo.

Enligt Anders Ahlsson, chef för Tema hjärta kärl, ska en kranskärlsröntgen på en patient med tydligt hjärtinfarkt göras direkt.

— Om man misstänker en hjärtinfarkt ska den göras inom ett till tre dygn, säger Anders Ahlsson.

Vilka kontakter har sjukhuset med anhöriga om den svårt sjuke befinner sig i utlandet?

— Patienter och anhöriga ska ha regelbundna samtal särskilt om patienten är allvarligt sjuk. Om det går att få kontaktuppgifter så försöker vi etablera en kontakt.

Varken mannens vänner eller fru som DN haft kontakt med har fått veta att det var tekniska problem som kan ha varit en omständighet i fallet. Vad kan du säga om det?

— Jag kan säga att alla patienter och anhöriga ska ha en adekvat information från sjukvården. Det är vårt absoluta mål.

Har ni informerat anhöriga om att ni har tekniska problem på sjukhuset, bland annat med telemetrin?

— Ja, i och med att vi infört reservrutiner och ibland behöver koppla upp patienter på annat sätt så informerar vi.

Som en följd av problemen med hjärtövervakningen har Karolinska anställt gästläkare enbart för att manuellt övervaka hjärtpatienter på hjärtintensiven.

När bönestunden är slut bärs kistan ut genom moskéns sidodörr. Vännerna hjälps åt att baxa in den i begravningsbyråns skåpbil, för vidare färd till Arlanda, och Saheen Hawaladers sista resa.

Läs mer: Stora tekniska problem på Nya Karolinska

Läs mer: Nya Karolinska åter i stabsläge

Läs mer: Patient vårdas i ECMO efter teknikhaveri på Nya Karolinska

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.