Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Samtal utan insyn upprör

Den politiska styrgruppen för förhandlingarna om tunnelbana till Nacka har inte träffats sedan i våras. I landstingshuset finns en oro för att Moderaterna – i värsta fall – ser till att Stockholms läns skattebetalare får stå för en orimligt stor del av tunnelbanenotan. Statens förhandlare avvisar kritiken.

När statens förhandlare HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman i vintras inledde förhandlingarna om nya tunnelbanesträckningar i Stockholm tillsattes en regional politisk styrgrupp med 16 ledande politiker. I vintras och i våras möttes gruppen flera gånger för diskussioner och information. Men mötena glesnade ut.

– I höst har vi inte ett enda möte inplanerat. Det verkar som om statens förhandlare enbart sitter och diskuterar med moderata kommunalråd och borgarråd, säger landstingsrådet Birgitta Rydberg (FP), en av de 16 i gruppen. Hon är mycket kritisk till att den parlamentariskt sammansatta gruppen inte har någon insyn i förhandlingarna.

– Det blir ingen som helst demokratisk förankring när man gör så här, säger hon.

Även oppositionslandstingsrådet Erica Ullberg (S) är kritisk till den bristande insynen.

– Den här 16-gruppen har ingen reell roll längre. Det enda positiva kan vara att staten på det här sättet kan gå runt Moderaterna i landstinget så att vi får tunnelbana till Hagastaden och Nya Karolinska och inte Christer Wennerholms spårvagn, påpekar hon.

Förhandlaren HG Wessberg slår ifrån sig kritiken mot bristande demokratisk förankring och menar att det i höst är fullt logiskt att förhandlingarna om tunnelbana och det bostadsbyggande som staten kräver för att lägga upp åtskilliga miljoner för tunnelbanan förs med de berörda kommunerna.

– Det är kommunerna och inte landstinget som planerar bostadsområden. Vi ska vara klara med ett förslag till tunnelbanesträckningar och finansiering senast vid årsskiftet. Det förslaget ska sedan tas upp i de berörda kommunerna och landstinget. Det är där den demokratiska förankringen sker och alla politiska partier får delta, säger HG Wessberg.

Utöver oron för bristande demokratisk insyn finns en oro för att förhandlingen ska sluta med att Stockholmsregionen får stå för över hälften av kostnaden för de nya tunnelbanetunnlarna. För den stora trafiksatsningen i Göteborg betalar staten 50 procent och trängselskatten räknas som en finansiering från Göteborgsregionen.

I förhandlingarna om tunnelbanor i Stockholm har det framkommit att staten räknar trängselskatten som en statlig finansiering. Det skulle kunna betyda att Stockholmsregionen får betala 50 procent av tunnelbanorna och att den trängselskatt bilister från i huvudsak Stockholm betalar skulle räknas som en del av statens finansiering.

– Det är förstås alldeles uppåt väggarna och det gör mig väldigt upprörd. I landstinget är vi nog alla överens om att staten ska betala hälften, precis som staten gör i Göte­borg, säger Birgitta Rydberg.

Så går förhandlingarna till

2013 års Stockholmsförhandling började som en förhandling om tunnelbana till Nacka och en eventuell samordning med bygget av Österleden mellan Ropsten och Nacka. Förhandlingen har vidgats till att omfatta också tunnelbana till Barkarby och till Hagastaden och Solna station samt en ihopkoppling av gröna linjens Hagsätragren med tunnelbanan till Nacka.
Statens mål är att förhandlingarna ska leda till löften om upp mot 50.000 nya bostäder från de berörda kommunerna och att tunnelbanorna ska vara klar om ungefär tio år. Förhandlingar förs i dag med Stockholm, Nacka, Solna och Järfälla. I ett senare skede kan det bli förhandlingar om Österleden.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.