Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Sänkt hastighet kan få barn att cykla till skolan

Med hastighetssänkningar till 20 och 30 kilometer i timmen på vissa gator ska fler barn och unga cykla till skolan. Det regionala cykelkansliet i länet ska nu förmå kommunerna att sänka farten, enligt ett förslag från Centerpartiet.

Stockholms läns landsting öppnade ett cykelkansli tidigare i år. Kansliet ska stötta länets kommuner för att främja cyklandet. Förslaget från Centerpartiet i landstinget är nu att hjälpa kommunerna att hitta stråk som är populära för cyklande barn och unga, och sänka hastigheterna där så att fler barn och unga kan cykla till skolan. För medan cyklandet bland vuxna över 45 år ökar, så minskar det bland barn och unga, med 42 procent de senaste 20 åren, enligt myndigheten Trafikanalys.

– Det är en knäckfråga att öka cyklandet bland barn och unga. Det här är en viktig fråga, för om vi ska klara ambitionen att öka cykeltrafikandelen till 20 procent av alla resor så måste vi få med alla åldersgrupper, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

Det regionala målet är att cyklandets andel av resandet ska öka från dagens fem procent till 20 procent till år 2030. Stort fokus har hittills legat på att bygga ett sammanhängande cykelnät i regionen för att underlätta pendlingscyklandet, som nu ökar.

– Nu vill vi att cykelkansliet får ett uppdrag att samverka med kommunerna för att hitta de populära stråken som barn använder för att ta sig till skolan för att sänka hastigheten på dem. Med sänkta hastigheter till 30 och 20 kilometer i timmen minskar både risken för bilolyckor, samtidigt som skadorna blir betydligt lindrigare.

Gustav Hemming pekar också på att en otrygg trafikmiljö leder till negativa trafikmönster.

– Om barn och unga inte är trygga med att cykla eller gå till skolan, så blir de i stället skjutsade till skolan, och det leder till ännu mer trafik. Det gäller att hitta sätt att bryta den onda cirkeln.

Förutsättningarna för säker cykling i Stockholms län ser mycket olika ut. I Hammarby sjöstad syns även barn cykla på egen hand. Tioåriga Liv Blomkvist och Alva Lindman Stenung har cyklat mycket sedan de var små. Nu kan de cykla ensamma till skolan mycket tack vare att de kan hålla sig vid sidan av biltrafiken.

– Jag brukar gå och handla ensam, och då cyklar jag eller åker skateboard, säger Liv Blomkvist.

Mattias Karlsson med dottern femåriga Vera, säger att i Hammarbyhöjden cyklar många till skolan, men då på stigar och parkvägar, och inte bland bilarna. Han tycker att det är viktigt att få i gång barnens cyklande. Men det handlar inte minst om tid.

– Det är nog stress som gör att föräldrar kör bil och släpper av barnen vid skolan. För att lära sig cykla måste ju någon vara med i början och hålla i där bak.

Fakta. Cykling

Barns och ungas cyklande i åldrarna 6–14 år, mätt i färdlängd per invånare, minskade med 42 procent mellan 1995 och 2014. Skolresorna på cykel har blivit 48 procent färre.

I större städer med förortskommuner görs de flesta av landets cykelresor, 44 procent.

Källa: Trafikanalys

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.