Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

SD-reklam mot tiggare på Östermalm rör upp känslor

Foto: TT

En ny annonskampanj från Sverigedemokraterna fick en del t-baneresenärer att hoppa till på måndagsmorgonen. Texter på engelska ber om ursäkt för ”röran i Sverige” som uppstått som följd av tiggeriet.

I annonsen, som är uppsatt på Östermalms tunnelbanestation i Stockholm, skriver Sverigedemokraterna att tiggeriet är organiserat och att internationella ligor profiterar på tiggarnas utsatthet.

– Det vi har sett nu är att det har varit en omfattande rapportering kring utländska turister som blivit besvärande av vad de uppfattar som en negativ utveckling av Stockholm. Många kanske var här för 10 till 20 år sedan och har sett ett Sverige som fanns då och tycker att mycket har förändrats till det sämre. Bland annat har vi det utbredda tiggeriet på stadens gator, säger Henrik Vinge, presschef för Sverigedemokraterna.

Annonsen har rört upp heta känslor på Twitter. Bland annat uppmanar komikern Soran Ismail resenärer att planka under hashtaggen #SLSpriderRasism.

En del människor kallar kampanjen för främlingsfientlig. Vad tänker du kring det?

– Det är klart det inte är främlingsfientligt. Det är en sund och rimlig politik, säger Henrik Vinge.

Kampanjen riktar udden mot vad Sverigedemokraterna kallar för det organiserade tiggeriet. Under våren gick polisen i Hälsningland ut och sa att tiggeriet i länet var organiserat, vilket man senare tillbakavisade. Henrik Vinge menar att läget trots allt är tydligt, särskilt efter det att bland annat Moderaterna lagt ett förslag om att kriminalisera det organiserade tiggeriet.

– Det finns inga seriösa debattörer som är tveksamma till om det finns organiserat tiggeri, säger Henrik Vinge.

Vissa menar att lösningen borde vara att hjälpa personerna som har kommer hit i stället för att säga att det är ett problem att de kommer hit. Vad tänker du kring det?

– Rumänien, som de flesta människorna kommer ifrån, är medlemmar i EU. Eftersom de är det har de vissa skyldigheter mot sina medborgare. Sverige är ett av de länder i EU som är de största nettobidragsgivarna medan Rumäninen är ett av de som får mest pengar. Vi hjälper redan som det är i dag med att hantera problem i det landet. Det kan inte vara som det är i dag att vi ger rumänien bistånd att hantera fattigdomen på hemmaplan men också tar emot alla fattiga och hjälpa här. Det har vi inte råd med. Vi kan inte hjälpa alla världens fattiga. Det är bara så. Ska rumänerna kunna lösa sin fattigdom måstte det ske i Rumänien. Det kan inte ske i Sverige, säger Henrik Vinge.

Henrik Vinge, Sverigedemokraternas presschef. Foto: TT

SL har kritiserats hårt för att ha upplåtit plats åt kampanjen från flera håll, bland annat från komikern Soran Ismail. Under tisdagen kommer en demonstration att anordnas där man kritiserar SL för att sprida rasism. 2 900 personer har anmält sitt deltagande via Facebook.

Enligt Jesper Pettersson, presskommunikatör på SL, har kampanjen prövats av SL innan den sattes upp. Enligt honom bryter inte kampanjen mot några lagar eller riktlinjer hos SL och ska därför inte stoppas.

– Det är viss skillnad på politiska budskap och kommersiella budskap. Vi är en myndighet i det politiska systemet. Vi har ett beslut sedan många år tillbaka att politisk reklam ska tillåtas i våra miljöer. Då tittar vi på budskapet. När det gäller politisk reklam tittar vi på om det finns något lagbrott i det som framförs i budskapet. Vi har inte kunnat se att det gör det i det här fallet. Vi gjorde samma bedömning tidigare i höstas, säger han.

På sociala medier kritiseras ni för att ni sprider rasism. Vad tänker ni kring det?
– Det är avsändaren som får stå för sina formuleringar och sina budskap. Vi kan bara svara rent utifrån våra bedömningar som vi har gjort. Sedan kan vi inte se att vi utifrån de förhållningssätt vi har kunnat göra någon annan bedömning än den vi har gjort, säger Jesper Pettersson.

Kampanjen är framtagen av Sverigedemokraterna själva och kommer pågå i två veckor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.