Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Självkörande bussar i Barkarby ska hämta resenärerna vid dörren

Foto: William Sundelin

Självkörande bussar som kommer när man kallar på dem – och snabbussar till tunnelbana och pendeltåg. Så ska kollektivtrafiken se ut i nya Barkarbystaden i Järfälla.

– Vår ambition är att ha världens modernaste kollektivtrafik i världens modernaste stadsdel – och att de ska växa fram tillsammans, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Landstinget och Järfälla kommun satsar 200 miljoner i Barkarbystaden, i en överenskommelse med trafikoperatören Nobina. 

– Livskvalitetsfrågorna har stått i fokus för oss, säger Claes Thunblad (S), kommunalråd i Järfälla.

De elektriska och självkörande bussarna börjar rulla som ett pilotprojekt i höst, för första gången i Europa i reguljär linjetrafik. Tester med behovsstyrd trafik inleds 2021 och målet är att de från 2025 ska hämta resenärer utanför dörren hemma för transport dörr till dörr.

– Vi ska ta fram en digital plattform där du kan planera din resa och köpa biljetter, som inte bara rymmer SL utan även till exempel hyrbil eller hyrcykel. Vi vill ligga i framkant och pröva teknikens möjligheter, säger Kristoffer Tamsons.

Han ”vill absolut” kunna erbjuda de som har svårt att gå och röra sig en möjlighet att bli hämtad vid dörren.

Det är kollektivtrafikens blinda fläck, sträckan mellan hållplatsen och porten.

– Det är kollektivtrafikens blinda fläck, sträckan mellan hållplatsen och porten, säger Kristoffer Tamsons.

Läs mer: DN Sthlm teståker den självkörande bussen i Kista 

De små bussarna med 12 platser går mellan de nybyggda bostadskvarteren, Herrestaskolan och Stora Torget där byte till ordinarie busslinjer kan ske.

Den självkörande buss som har funnits i Kista i ett halvår håller låg fart och stannar om en duva hoppar ut i körbanan. Hur ska ni lösa det?

– Vi siktar på 12–15 kilometer i timmen, jag tror inte att befintliga bilar håller högre hastighet, säger Claes Thunblad.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och Claes Thunblad (S), kommunalråd i Järfälla.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) och Claes Thunblad (S), kommunalråd i Järfälla. Foto: William Sundelin

I Barkarbystaden planeras också en elektrisk BRT-linje – bus rapid transit – som ska köra resenärerna till tunnelbana och pendeltåg från december 2019. De tre, så småningom fem, bussarna ansluter från Barkarbystaden till tunnelbanan i Akalla 2020 och hela sträckan till pendeltåget i Barkarby 2021 när Veddestabron finns på plats.

Enligt landstinget liknar BRT-linjen tunnelbanan, med hög turtäthet och framkomlighet, och en halverad restid.

Men det kräver väl separerade körfält?

– Vår del i det här är att vara med i stadsplaneringen redan från början, med bland annat separerade körfält, säger Claes Thunblad.

Läs mer: Barkarbys nya station börjar ta form 

Elektrifiering av den övriga busstrafiken från och med december 2019 gör att all SL-trafik i Barkarbystaden är helt buller- och emissionsfri, lovar landstinget. 2025 öppnar tunnelbanan i Barkarby.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.