Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-23 06:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/sju-av-tio-stockholmare-skulle-kunna-cykla-till-jobbet-pa-en-halvtimme/

STHLM

Sju av tio stockholmare skulle kunna cykla till jobbet på en halvtimme

Region Stockholm har undersökt möjligheterna till cykelpendling i en ny rapport. Foto: Janerik Henriksson/TT

Hälften av alla huvudstadsbor skulle kunna cykla till jobbet på under en kvart om alla vägar i Region Stockholm får användas av tvåhjulingar. Det visar en ny rapport.

– Studien är en ögonöppnare, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Rätta artikel

Region Stockholm har undersökt möjligheterna till cykelpendling i en ny rapport. Den visar att 70 procent av de förvärvsarbetande i regionen kan nå sin arbetsplats på cykel på under 30 minuter – om de får använda alla vägar i länet, det vill säga även motorvägar och trottoarer.

– Minst lika remarkabelt är att hälften av stockholmarna skulle kunna cykla till jobbet på en kvart, säger Gustav Hemming (C), regionråd med ansvar för tillväxt, samhällsplanering och skärgård.

Studien är gjord av en konsultbyrå och grundar sig på information om nästan alla förvärvsarbetare i Stockholmsregionen och deras arbetsplatser.

På en flödeskarta kan man se vilka leder som skulle användas om alla stockholmare cyklade till jobbet. Väldigt många skulle trampa sig fram på Essingeleden och Centralbron. E4:an norrut skulle också användas flitigt.

I dag får man cykla på samtliga vägar utom motortrafikleder, motorvägar och i vissa tunnlar. Finns det en cykelbana måste den användas om väghastigheten är högre än 50 kilometer i timmen.

Att cykeltrafik skulle tillåtas på samtliga vägar är inte särskilt troligt – tvåhjulingar på Essingeleden skulle vara en trafikfara och stanna upp andra fordon. Men enligt Gustav Hemming är rapporten en bra indikator på vilka stråk som bör prioriteras.

– Vi behöver tydliga prioriteringar för ett regionalt cykelnät. I flödeskartan kan vi tydligt se om det är några områden vi har missat.

Rapporten har också brutit ner pendlingstiden per kommun. Närmast till jobbet har de som bor i Solna. Där kan nio av tio invånare cykla till jobbet på under 30 minuter. Även Sundbyberg, Stockholms stad, Lidingö och Södertälje har goda cykelmöjligheter. I Nykvarn däremot har bara 30 procent mindre än en halvtimme till jobbet om de åker tvåhjuling.

Regionrådet Gustav Hemming (C) Foto: Anette Nantell

Rapportens författare har räknat på en cykelhastighet på 20 kilometer i timmen, vilket är ett förhållandevis högt tempo. I så fall behöver de som har en halvtimme till jobbet i studien cykla en mil i 20 kilometer i timmen – utan några stopp.

Som en jämförelse ligger snitthastigheten för ettans och fyrans buss runt 12 kilometer i timmen i vissa delar av Stockholms innerstad. Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut cyklar svensken med en snitthastighet på mellan 15-25 kilometer i timmen.

– Studien visar potentialen om vi gör allt rätt för cykeln. Det är så den ska tolkas, säger Gustav Hemming.

Region Stockholm och flera Stockholmskommuner har satsat på att få fler att cykla. Målsättningen är att cyklandet ska öka från sju procent 2018 till 20 procent till 2030 och till samma år ska hela regionen vara sammankopplad av ett nät med 60 regionala cykelstråk.

De senaste två åren har omkring 70 kilometer cykelväg byggts i regionen. Det är kommunerna som ansvarar för utbyggandet av cykelbanorna och de investerar olika mycket. Järfälla, Sollentuna, Nacka och Stockholm spås ha goda möjligheter till att ha ett fullgott cykelnät 2030.

– Vi vill snabba på arbetet ytterligare. En utmaning med cykelstråk är att kommunerna måste samarbeta. Det kan inte vara så att en kommun bygger ut en cykelväg, när grannkommunen inte gör det, säger Gustav Hemming.

Läs mer: Stockholm slår Köpenhamn i cykelvänlighet