Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-07 12:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/skargardsregionradet-ak-inte-till-sandhamn-for-att-fira-midsommar/

STHLM

Skärgårdsregionrådet: ”Åk inte till Sandhamn för att fira midsommar”

Skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C) varnar för att fira midsommar på Sandhamn och andra stora festplatser i skärgården.
Skärgårdsregionråd Gustav Hemming (C) varnar för att fira midsommar på Sandhamn och andra stora festplatser i skärgården. Foto: Anette Nantell

En ny skärgårdstaxiapp ska göra det enklare och säkrare att ta sig ut i skärgården. Samtidigt varnar skärgårdsregionrådet för att fira midsommar på stora festplatser.

– Det är inte tillrådigt att åka till Sandhamn för att fira midsommar som vanligt, säger Gustav Hemming (C), skärgårdsregionråd.

Under Kristi himmelsfärdshelgen var det trängsel på skärgårdsbåtarna, både i Stockholm och i Göteborg. Ett flertal personer stoppades från ombordstigning.

Trycket på skärgårdsbåtarna är fortsatt stort och väntas explodera till midsommar. Både Waxholmsbolaget och Strömma kör maximalt antal turer, men tar bara hälften så många resenärer som vanligt på båtarna på grund av smittorisken.

För att undvika kaos på bryggorna och att gäster fastnar ute på öarna erbjuder Strömma förbokning. Men Waxholmsbåtarna är kollektivtrafik som inte går att förboka annat än för bofasta och de senaste helgerna har flera avgångar varit fulla.

För att underlätta för folk att ta sig ut säkert i skärgården redan till midsommar rivstartar nu skärgårdsregionrådet med en skärgårdstaxiapp som egentligen skulle lanseras först nästa år.

– På grund av Corona trycker vi på gasen redan nu. Vi måste hitta ett säkrare sätt att ta sig ut i skärgården. Det är jätteviktigt med smittskyddet, det är jätteviktigt med hemester och det är viktigt att ha ett levande näringsliv i skärgården, säger regionrådet Gustav Hemming (C).

Skärgårdsregionrådet medger att det är en svår balansgång att rädda såväl besöksnäring, hemesterplaner som människoliv. 

– Det handlar om att se till att skärgården får lagom många besökare. Det här är kanske inte året då man ska göra en båtutflykt över en dag. Utan snarare hyra en stuga och ha en längre hemester, säger Gustav Hemming.

Sandhamn brukar vara ett av skärgårdens mest populära resmål vid midsommar.
Sandhamn brukar vara ett av skärgårdens mest populära resmål vid midsommar. Foto: Alexander Mahmoud

Han höjer också ett varnande finger för att fira midsommar på de mest populära festplatserna.

– Det är inte tillrådigt att åka till till exempel Sandhamn för att fira midsommar som vanligt. Det innebär en smittrisk med så mycket trängsel. Åk till skärgården men gör det ansvarsfullt, sprid ut er i tid och rum. Åk inte till de största festplatserna Sandhamn, Utö, Finnhamn och Grinda, utan försök hitta de andra skärgårdspärlorna. 

Finns det inte risk att smittspridningen ökar med fler gäster?

– Vi förlitar oss på Folkhälsomyndighetens rekommendationer att semestra i vårt land. Boendena måste säkerställa minimerad risk för smittspridning. Det är snarare på resorna, restaurangerna och barerna det kan finnas smittrisk. Där har kommunerna möjlighet att ingripa. Ett ansvarsfullt semestrande gäller också i skärgården, säger han.

Skärgårdstaxiappen lanseras nu i pilotform av Stockholm Archipelago som finansieras med 350.000 kronor av region Stockholm och flera skärgårdskommuner. Den beskrivs som en ”Uber-lösning” och är tänkt att nästa år samla alla cirka 150 kommersiella båttaxibolag i Stockholms län för att underlätta bokningar för turister.

– De små båttaxibolagen ser redan fler bokningar från privatpersoner. Vissa vill inte åka färja utan hellre åka med bara familjen eller i mindre sällskap på grund av pandemin, säger Marie Östblom, projektledare på Visit Stockholm för Stockholm Archipelago.

Till midsommar erbjuder taxiappen ett tiotal fasta rutter från vissa bryggor till särskilt populära resmål som Grinda, Sandhamn, Utö, Lidö och Fejan. Båtarna förbokas och tar sex eller tolv personer.

Skärgårdstaxin är inget budgetalternativ. En av de kortaste rutterna från Ankarudden till Landsort kostar cirka 1.000 kronor enkel tur för en båt som tar sex personer. Från City till Sandhamn går på 6.500 kronor totalt för sex personer. Med snabb ribbåt kostar samma enkeltur för tolv personer totalt cirka 9.000 kronor.

– Det kostar lite pengar, men det är ett komplement för resenärer som har bokat boende att även kunna boka resan. Kortare resor behöver inte bli så mycket dyrare för en familj eller ett sällskap än en Waxholmsbiljett, säger Gustav Hemming.

Merparten av taxibåtsbolag kommer att listas på hemsidan www.stockholmarchipelago.se till midsommar och fullt utvecklad ska den digitala tjänsten nästa år fungera som en vanlig taxiapp, med startavgift och minuttaxa.

Ämnen i artikeln

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt