Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Skatteplikt för förmånsbilister från årsskiftet

Arkivbild.
Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT

Från och med årsskiftet blir trängselskatten skattepliktig för alla som har en förmånsbil. I och med det måste alla anställda som har en sådan bil betala trängselskatt för privata resor. 

I Stockholm finns det över 80.000 registrerade förmånsbilar. Det är bilar som ägs av arbetsgivaren men som den anställde har rätt att använda även för privat bruk.

De senaste tio åren har innehavare av sådana bilar varit befriade från att betala skatt för sina resor genom Stockholms betalstationer. Men från och med den första januari ändras det.

Tidigare har all trängselskatt betalats av arbetsgivaren. Men från och med årsskiftet kommer arbetsgivaren endast betala för trängselskatten för tjänsterelaterade ärenden. Det innebär att den som kör sin förmånsbil privat kommer att bli tvungen att redovisa privata resor. Detta för att arbetsgivaren ska kunna räkna ut det förmånsbelopp som den anställde ska betala skatt för.

Tidigare har förmånsbeloppet endast bestått av ett schablonvärde för bilen. Men nu tillkommer alltså trängselskatten från de privata resorna till beloppet. För den anställde innebär det en ren skattehöjning.

Yngve Gripple, rättslig expert på skatteverket, uppger i en intervju med SVT att rättvise- och miljöskäl ligger till grund för skattehöjningen.

Hur mycket höjningen kommer att påverka respektive förmånsbilist beror på hur mycket bilen används för privata resor. Men Yngve Gripple uppskattar att den som ofta använder sin bil privat kan komma att betala mer än 1.000 kronor mer i månaden i skatt.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.