Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 21:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/skip-stop-for-pendeltagen-slopas/

STHLM

Skip-stop för pendeltågen slopas

Skip-stop-trafiken har fått besk kritik – nu skrotas projektet.
Skip-stop-trafiken har fått besk kritik – nu skrotas projektet. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det hårt kritiserade skip-stop-projektet i pendeltågstrafiken slopas från och med den 9 december.

– På grund av synpunkter från kommuner och resenärer ansökte vi om att återigen stanna på alla stationer som förut, säger Claes Keisu på Trafikförvaltningen. 

Caroline Gyllenkrok
Rätta artikel

Sedan slutet av 2017 har en del av pendeltågen på sträckan Märsta och Stockholm City inte stannat vid vissa utvalda stationer. Projektet kallas skip-stop och var tänkt att förkorta resenärernas restider.

Nu meddelar SL att pendeltågen återigen kommer stanna på alla stationer från och med den 9 december, vilket P4 Stockholm var först att rapportera om

Tågen på sträckan går åtta gånger i timmen och vid fyra av dessa avgångar stannade inte pendeltågen vid Ulriksdal, Häggvik, Rotebro och Norrviken. Nu ska alltså dessa stationer återigen få åtta avgångar i timmen i och med att skip-stop-projektet skrotas. 

Det innebär en ökad restid på cirka 5-6 minuter för de avgångar som tidigare hoppat över stationerna, enligt trafikförvaltningen. 

Bakgrunden till beslutet är skarp kritik från både kommuner och resenärer. Redan i januari meddelades att skip-stop skulle slopas. Trafikförvaltningen lämnade då in en begäran till Trafikverket att man ville avbryta skip-stop-trafiken på vissa sträckor.

I bland annat Sollentuna var missnöjet stort. Ett upprop startades och hundratals Sollentunabor visade sin besvikelse gentemot SL. 

– Trafikåret 2018 fick en väldigt dålig start med mycket strul, inställda tål, bekymmer med infrastukturen. Det blev stor kritik mot att det blev ett minskat antal avgångar, säger Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen. 

På Nynäsbanan kommer dock skip-stop-trafiken att få vara kvar. 

– Reseförkortningen där var större och det togs emot väldigt bra, så det kommer att vara kvar under 2019, säger Claes Keisu.