Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-23 13:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sthlm/skolakut-for-avstangda-gymnasieelever-blir-verklighet/

STHLM

Skolakut för avstängda gymnasieelever blir verklighet

Nu ska även avstängda gymnasieelever få komma till skolakuten. Foto: Jessica Gow/TT

Sedan tidigare finns skolakuten för elever i grundskolan som blivit avstängda från sin ordinarie undervisning. Nu ska även gymnasieelever i Stockholms stad erbjudas samma möjlighet.

– Vi vill hitta en verksamhet som kan leda dem på rätt spår i livet, säger Lotta Edholm (L) skolborgarråd.

Rätta artikel

Skolakuten startade i lokaler i Münchenbryggeriet på Södermalm 2013. Fem år senare, våren 2018, öppnades en ny enhet i Engelbrektsskolan på Östermalm. Där placeras elever som måste förflyttas på grund av sitt beteende. Ofta handlar det om att de varit aggressiva eller utåtagerande och stört undervisningen i klassrummet. 

På skolakuten stannar eleverna mellan två och fyra veckor. De som inte kan återvända till sin egen skola får en plats någon annanstans. Omkring 30 elever om året har så stora problem att de inte kan hanteras i det egna klassrummet i grundskolan och får komma till skolakuten. För gymnasiet är siffran lägre, under 2018 stängdes 16 elever av från sin gymnasieutbildning i Stockholms stad.

– Som det ser ut i dag blir de avstängda, försvinner bara från skolan och blir hemma. Den tiden skulle kunna utnyttjas bättre, säger Lotta Edholm. 

En av utmaningarna med att införa skolakut även för gymnasieelever är att verksamheten kommer att bygga på frivillighet från elevernas sida. Detta eftersom skolplikt inte gäller på gymnasiet. Inom grundskolan bestämmer rektorn om en elev ska förflyttas till skolakuten.

– Vi måste titta på vad vi kan erbjuda för att gymnasieeleverna verkligen vill komma till skolakuten och se det som en bra möjlighet. Om det blir bra eller dåligt beror ju på hur verksamheten utformas, vi får testa oss helt enkelt. Någonting måste vi göra för de som blir avstängda ska komma på rätt spår i livet igen. 

Lotta Edholm (L), skolborgarråd i Stockholms stad. Foto: Beatrice Lundborg

En annan utmaning med den nya verksamheten handlar om hur undervisningen ska läggas upp i och med att gymnasieelever studerar vid olika individuella program. 

– Vi kan inte hålla undervisningen på programnivå, däremot kanske vi kan titta på om det finns några kunskapsluckor, bidra med studievägledning och hjälpa till med kontakt till barn- och ungdomspsykiatrin. De här eleverna har ofta ägnat sig åt handlingar som gör att de inte kan gå kvar i sin skola under en period och där måste vi hitta sätt att bryta mönstret, säger Lotta Edholm.

Vad krävs för att man ska hamna på skolakuten? 

– Ofta handlar det om våld och hot mot andra elever men också personal. Överlag är det ett stort problem i skolan, det förekommer alldels för mycket våld och hot. Därför är det viktigt att avstängningarna sker. Jag ger allt stöd till rektorer som väljer att stänga av elever men det är också viktigt att det finns ett mottagande.  

Förslaget att införa skolakut även för gymnasieelever är lagt i Stockholms stads årsbudget. Det är nu utbildningsnämndens uppgift att utreda hur verksamheten ska bedrivas. När en sådan kan starta är än länge inte bestämt. 

Läs mer: Stockholms skolakut byggs ut

Läs mer: Här ska stökiga elever gå i skolakut