Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
STHLM

Skyddsombud kräver att reklam vid pendeltågsstationer tas ner

Plattformsdörrar vid Centralen
Plattformsdörrar vid Centralen Foto: Christine Olsson/TT

Skyddsombuden på MTR:s pendeltåg kräver att reklamen på stationsdörrarna till tågen vid Centralen och Odenplan tas ner omedelbart.

– Trafikförvaltningen har som vanligt missat att göra risk- och konsekvensanalys, säger Tomas Gustafsson, skyddsombud på Seko.

Reklamen som har satts upp på stationsdörrarna vid Odenplan och Centralstationen är en säkerhetsrisk. Det skriver skyddsombuden på MTR:s pendeltåg i en begäran till Arbetsmiljöverket om att den genast ska tas ner.

– Det handlar om PFA-dörrarna, plattformsavskiljande dörrar. Reklamen skymmer väldigt mycket, det är väldiga problem med vår avgångsprocedur, säger Tomas Gustafsson, pendeltågsförare på MTR och skyddsombud via fackförbundet Seko pendelklubben. 

Han berättar att reklamen, som är folierad, först sattes upp i underkant på dörrarna.

– Det fick jag stopp på väldigt fort på grund av säkerhetsproblemen det medförde. Men då flyttade de upp dem i stället, så det blev ännu värre.

Problemen med reklamen är många, enligt Gustafsson och övriga skyddsombud på MTR. Det är svårt att se in i tågen, exempelvis för väktare som ska tömma tågen. Det är också svårt att se hur det ser ut på plattformen där man ska gå av och personer med synnedsättning på plattformen har stora problem med att se destinationsskyltarna  genom tågfönstren.

Brandsäkerheten och information om utrymning till resande försämras dessutom i publika utrymmen, enligt skyddsombuden.

Bild på de folierade väggarna från anmälan till Arbetsmiljöverket.
Bild på de folierade väggarna från anmälan till Arbetsmiljöverket. Foto: Seko

MTR svarar på begäran att folieringen av PFA-väggarna inte har utförts av dem, utan av Trafikförvaltningen, som inte har samrått med MTR. ”MTR ser allvarligt på att PFA-väggama folieras på det sätt som gjorts och vi arbetar, i samråd med Trafikförvaltningen, för att foliering inte ska förekomma på PFA-väggarna”, skriver företaget i sitt svar till Arbetsmiljöverket.

– Trafikförvaltningen har som vanligt missat att göra risk- och konsekvensanalys. Man blir lite trött på den biten. Trafikförvaltningen och deras reklamavdelning vill väl bara tjäna pengar. Nu väntar vi på att se vad Arbetsmiljöverket säger, säger Tomas Gustafsson. 

Den foliering det handlar om är utformad som ett ihåligt raster som går att se ut igenom från spårsidan, men som är heltäckande från plattformssidan.

Aleksander Krajisnik, presskommunikatör på Trafikförvaltningen, meddelar att reklamen kommer att plockas ner i nästa vecka, vilket har varit planen hela tiden. 

– Då görs en utvärdering. I det första försöket som gjordes sattes reklamen på nederdelen av dörrarna, men det framkom snabbt att det inte var lämpligt, så då gjorde man om det. Det är ett test och vi ser allvarligt på kritiken som har framförts, säger Aleksander Krajisnik.

Ni tar inte ner reklamen omedelbart, som skyddsombuden kräver?

– Den kommer ändå att komma ner under nästa vecka.

Gjorde ni någon risk- och säkerhetsanalys innan reklamen sattes upp?

– Man hade en dialog med MTR och inblandad personal efter det första försöket. Man har tittat på risker, men det är ett försök, då kommer det alltid synpunkter. Utrymmet för att det ska bli lite fel är ju noll. Både MTR och Trafikförvaltningen har säkerheten som prio ett.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.